Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsministeren er uenig med sig selv!
I december sagde Ulla Tørnæs til Folkeskolen: 'Det handler ikke om at hænge nogen ud. Den nye åbenhed skal derimod kunne bruges af både lærere, forældre og elever. De skal kunne banke i bordet og sige: her skal der ekstra lærerkræfter til, her skal strammes op'.
Hun ville, sagde hun, 'udvikle et instrument, så der kan sættes ind, der hvor kvaliteten eller niveauet ikke svarer til det, man ønsker. Det er et værktøj til at gennemføre forbedringer med, der skal skabes'.
Nu foreligger så udkastet, og hvis det bliver til lov, får det den modsatte virkning af, hvad ministeren argumenterede for for to måneder siden!
Forslaget er pinligt helt ud i titlen. 'Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne', hedder det. Ud fra ministercitatet må logikken vel være, at man mener gennemskuelighed og ikke gennemsigtighed? Og forklaringen er nok i al sin gennemskuelighed, at man har så travlt med at skrive af efter New Labours gamle kampagnematerialer om transparency, så man helt har glemt selv at tænke!
Enhver skole skal for fremtiden tvinges til at lægge karaktergennemsnit ud på internettet.
Derimod bliver det frivilligt, om skoler og kommuner vil fortælle om alt det, som forældre efterlyser: klassestørrelser, timetal, bygningsindretning og vedligeholdelse, fritidstilbud og lignende!
Loven om Danmarks Evalueringsinstitut skal ændres, så det bliver tilladt at udarbejde skolehitlister, der skalkunne sammenlignes. Dertil kommer, at evalueringsinstituttets rapporter - og alle andre kvalitetsvurderinger- om skoler og uddannelsessteder skal offentliggøres.
Det er at lægge en bombe under den kvalitetsudvikling, som er godt i gang. 'Erfaringerne med selvevaluering er meget løfterige', lød den entydige melding her i bladet for få uger siden, og vurderingen kommer fra folk med førstehåndskendskab til arbejdet. Når lærere i samarbejde med konsulenter udefra selv sætter ord på hverdagen, kommer der for alvor fokus på problemerne. Så der kan 'sættes ind, der hvor kvaliteten eller niveauet ikke svarer til det, man ønsker', for nu at genbruge ministerens formulering.
Ministeren taler om dialog, men hendes forslag om, at alle vurderinger skal på nettet, vil totalt smadre den fordomsfrie diskussion, som foregår i en selvevalueringsproces. Og lovforslaget afslører faktisk, at ministeren slet ikke tror på udvikling gennem dialog. Det fremgår nemlig, at formålet er at sikre 'sund konkurrence mellem skoler og uddannelsesinstitutioner'.
I januar fortalte Folkeskolen, at Wales og Nordirland har afskaffet ranglistning af skolerne, fordi den ikke udvikler kvalitet, men kun skaber splid. Inde i bladet kan man læse, at det britiske skolevæsen nu også er ved opgive Thatcher-tidens konkurrencefiksering. Erfaringen viser, at samarbejde giver større kvalitet!
Ærgerligt, at den danske regering kun kigger bagud, når den vil styre skolen.
-th
Læs også side 4-7
Og lovforslaget afslører faktisk, at ministeren slet ikke tror på udvikling gennem dialog