Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I læserbrev i Jyllands-Posten 5. januar 1997 beskæftiger viceskoleinspektør Vagn Madsen, Brønderslev, sig med den af Danmarks Lærerforening og forældreforeningen Skole og Samfund udsendte debatavis.
'En karikatur af en debatavis'. De to foreninger 'har poleret deres selvskabte glorier ved at udsende en debatavis', hævder Madsen og harcelerer derefter som sædvanlig over skolelovens ufortræffeligheder set fra det Madsenske Brønderslev.
Let læst, Vagn Madsen, men uforståeligt, som altid præget af 'indforståede' eller måske helt personlige vendinger?
Skal imidlertid ikke udelukke, at min mangel på forståelse og oplevelse af manglende sammenhæng og logik kan skyldes, at netop jeg hører til blandt de ulyksalige, 'de tabte svage' eller i bedste fald måske blandt 'de velbegavede med stækkede vinger'.
Nu er det med svaghed og styrke for øvrigt meget uhåndterligt, hr. Madsen. Den stærke i dag kan være den svage i morgen.
Ligeså med begavelsen. Den, der for eksempel udviser gode evner, når det gælder logaritmer, kan være dum som en dør, ja, ganske mangle åndens styrke og vidsyn, når det gælder sund fornuft, almindelig dømmekraft eller for eksempel det at se en lov i relation til for-, nu- og fremtid. - Kort sagt, socialt og historisk ubegavet.
Men desværre. Jeg forstår ikke følgende anvendte termini: Gammelrevolutionære organisationer; lighedsideologiske organisationer.
Måske vil De, hr. Madsen, i al korthed definere de anvendte termini og begreber således, at selv jeg 'svage' eller 'stækkede' kan forstå Dem? Vil De venligst 'seriøst formidle Deres viden'? På forhånd tak!
Og så må De meget undskylde, at jeg ikke høfligst spørger Dem i Jyllands-Posten. Kunne ikke få lov.
Mit ønske om at forstå beror ikke mindst på det faktum, at Danmarks Lærerforening og forældreforeningen Skole og Samfund er demokratiske foreninger med medlemsskarer, der repræsenterer alle politiske partier.
Efterskrift. De taler om at huske 'den virkelige kvalitetsskole fra før 1975, der med en passende deling af eleverne reelt tilgodeså såvel stærke som svage'.
Desværre. De husker forkert, hr. viceskoleinspektør Vagn Madsen. Det var bestemt ikke en passende deling! - Når op mod 75 procent af en årgang elever på landsplan optages i realafdelingen, er delingen netop så upassende, som en deling overhovedet kan være. Socialt belastende, diskriminerende, stigmatiserende, umoralsk i sin usaglighed, og derfor afskaffet.
Det er folkeskolens opgave at skabe et pædagogisk rum, hvori eleverne i samarbejde med lærerne og forældrene gives mulighed for gennem læring at tilegne sig almen viden og almen dannelse.
Hvad der til en given tid er almen viden og almen dannelse, beror på en politisk stillingtagen og beslutning.
DLF og Skole og Samfund yder med den udsendte avis deres bidrag til den løbende debat. Hvis det er 'at pudse selvskabte glorier', så puds løs!
Erik Thyge Nielsen
cand.pæd.psych.
Frederikshavn