Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så kom »lære(r)nemme Rita« - promoveret som hamrende dygtig, fræk og knaldhamrende uartig.
Stor opreklamering og store forventninger og med en autentisk kulisse fra vores tidligere store pædagogiske tænketank: SPF.
Nu måtte der da komme noget nyt.
Men ak og ve.
Så længe læreren spiller den altafgørende hovedrolle i skolen, kommer vi ikke et mulehår fremad.
Uanset hvilken faglighed vi sætter fokus på.
»Det handler om at skabe en stemning og en autoritet omkring (lærer)jobbet, som er værdifuld - både i andre medborgeres øjne, i lærernes egne øjne og ikke mindst i forældrenes«, udtrykker manuskriptforfatteren Christian Torpe til fagbladet Folkeskolen nummer 3/2012.
Jyllands-Postens anmelder Henrik Lyding (10. februar 2012) synes, den er både sjov og underholdende, og kaster sig i stjernestøvet med en kontant afregning på fire stjerner og med bemærkningen: »Hende ville jeg gerne have som lærer. Fuld af snusfornuft og praktisk livsvisdom på gulvniveau«.
Jeg må indrømme, at mine stjerner frøs til is under gulvniveauet.
Der er godt nok ikke sket meget, siden jeg havde en lille birolle i Vov-projektet 2000-01.
»Viden, oplevelse og vækst« er blevet kvalt i »Vilde oplevelser i væksthuset«!
Det amerikansk inspirerede satireprogram efterlader os med en hul »dåselatter-grimasse«.
Den centrale dialog foregår i »free-time« efter klokketid på skolens gange, lærerværelse og kontor.
Her halvvejs i serien må jeg konstatere, at »Rita« i ringe eller meget ringe grad har bevæget sig op over bæltestedet. Kun sporadisk har der været flashglimt, der gav potentiel mulighed for at sætte fokus på nye sider i skoleverdenen.
Men nu har jeg mistet både troen på og interessen i projektet.
Godt at »den gamle vicer« er blevet pensioneret!