Debat

Madsen og Stampe

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er der to, der nu står sammen om dansk folkeskolepædagogik, er det Vagn Madsen og mig. Vi går fremover til fælles kamp mod ens undervisning til forskellige elever, kan jeg forstå.

Jeg erklærer derfor herved min store uenighed med den Stampe, som ifølge Madsens sidste læserbrev skulle have leveret historiens største tanketorsk og rådet til at skabe så ens undervisning som overhovedet muligt i den skole, som han (Stampe) selv skulle have påstået bør have så differentieret undervisning som muligt.

For selvfølgelig skal børn, der er og bliver forskellige, ikke have ens, men forskellig undervisning - i den udstrækning, skolen og lærerne nu kan magte det. Og forskellige - det var og blev eleverne også inden for niveauerne. Det ved vi godt, vi, der er gamle nok til at have undervist i den niveaudelte skole, som den gamle Madsen ellers hidtil altid har talt så varmt for at genindføre. Blandt andet derfor blev den jo afskaffet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Noget helt andet er, at vilkårene for undervisningen i Danmark bør være mere ensartede - vel at mærke på et ordentligt niveau. Vilkårene er nemlig for mange steder under al kritik.

Jørgen Stampe

formand for DLF's pædagogiske udvalg