Debat
Vedrørende Lederforeningen, DLF
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På given foranledning, det vil sige markeringer på debatsiderne i Folkeskolen nummer 49, 1-2, 3 og 5, skal jeg præcisere mit standpunkt omkring ledernes medlemskab af DLF:
- Skolelederne, viceskoleinspektører, skolepsykologer og konsulenter hører til i DLF.
- Kompetencen til at forhandle aftaler vedrørende ledergruppen er placeret hos den lokale kreds i DLF - i særlige situationer har DLF kompetencen til eksempelvis afskedigelser og løn til niveau 3-stillinger.
- En lokal samarbejdsaftale fastlægger bindende retningslinjer omkring det formelle samarbejde mellem kredsstyrelsen og lederne, herunder forhandlingsmandat, deltagelse, eventuelt forhandlingsledelse omkring ledernes specifikke forhold i forhold til den kommunale arbejdsgiver.
- Tilbuddet om en dobbelt kredsføring i landskredsen, kreds 182 og DLF's lokalkreds styrker lederne gennem assistance fra DLF og Lederforeningen på såvel centralt som lokalt niveau.
Jeg mener, at DLF skal være en fælles fagforening for skolens undervisere og ledere og fortsat varetage aftaleretten for alle på centralt som lokalt niveau. Med accept af og i respekt for skoleledernes særlige opgave omkring løn og arbejdstid på den enkelte skole styrkes alle med ledelsesansvar fortsat gennem DL(L)F. Det burde være unødvendigt at bemærke, at førstemanden blandt ligemænd er død!
Bortset fra mine egne meninger om Lederforeningens bureaukrati og den særlige kontingentopkrævningsmetode er jeg således i god overensstemmelse med hovedstyrelse og kongres anno 1998. Er det nu blevet et problem?
På det allersidste er jeg blevet bekendt med Lederforeningens debatoplæg med henblik på forslag til vedtægtsændringer, der måske forelægges på kongressen 2001. Efter dette debatoplæg skal den lokale aftaleret flyttes til Lederforeningen, DLF - her benævnt LF - en omfordeling af ledernes kontingentmidler og i øvrigt suverænitet i forhold til DLF.
Hvis indbyrdes relationer i vores fælles fagforening for lærere og ledere udelukkende skal handle om en dialog om folkeskolens udvikling, har jeg - indrømmet - et problem!
Nytænkning, forandring og udvikling er fint nok, men farligt på grænsen til knæ- og frit fald!
Niels Jørgen Borgholm
formand for Randers Lærerforening