Debat

DLF mener: Sæt klasselæreren i centrum

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi ved det fra vores hverdag i skolen, og det er dokumenteret i en række aktuelle undersøgelser: Alt for mange børn og unge mistrives. Det er der mange forklaringer på, men uanset hvad årsagerne er, har vi i folkeskolen et stort ansvar for at sikre, at alle elever trives og er en del af klassens fællesskab. Her spiller klasselæreren en meget central rolle. Eller som vi skriver i folkeskoleidealet, som blev vedtaget på DLF's kongres i 2019:

»Folkeskolen favner børn og unges hele liv. Her møder børn og unge tillid, anerkendelse, krav og udfordringer. De knytter indbyrdes venskaber, deltager i klassens fællesskab og har værdifulde relationer til klasselæreren og de øvrige lærere. Dermed anerkender skolen, at barndom og ungdom har en værdi i sig selv«.

Klasselæreren, klassens tid og klassens fællesskab er unikt i dansk skoletradition. I dag er disse begreber udvandet og mange steder næsten bortprioriteret. Klasselærerfunktionen er stadig en del af folkeskoleloven, men den er meget løst beskrevet. Det er klassens fællesskab, der skal sikre, at alle hører til. At alle børn lærer om venskaber og menneskelivets glæder og udfordringer. Det er også vigtig dannelse i forhold til hele skolens virke og faglighed. I en tid, hvor mange af vores børn og unge er sårbare, er klasselæreren vigtigere end nogensinde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I den gode skole og den gode undervisning har læreren en helt central rolle. Lærerens faglighed, ledelse af klassen og relationskompetence er afgørende for elevernes udbytte af undervisningen. Klasselæreren har stor betydning for at sikre et velfungerende klassefællesskab, hvor der tages hånd om sociale udfordringer og følges op i forhold til forældre og klassens øvrige lærere. Det gælder ikke mindst i forhold til at inkludere elever med særlige behov. Funktionen må og skal varetages af en lærer, som har mange timer med eleverne, og som har de vigtige relationer til det enkelte barn.

Det nytter ikke at erstatte klasselæreren med flyvske begreber som »koordinator« eller at sprede opgaven ud på en større gruppe. Den erkendelse er man heldigvis ved at nå frem til i mange kommuner. Men vi må have hele folkeskolen med. Der er behov for, at klasselærerfunktionen igen kommer i centrum.