Debat
Mens vi venter på KL
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den økonomiske udfordring i kommunerne er til at få øje på, den har vi set. Det har kommunerne også, og de har sparet og sparet, faktisk mere end det var krævet i aftalen med staten. Behovet for at fastholde og udvikle kvaliteten er lige så åbenbart. Det drejer sig ikke bare om at gøre skolen billigere - det drejer sig om at »skabe kvalitet i opgaveløsningen«, som det hedder i arbejdstidsaftalen A08. Aftalen har et kæmpe stort potentiale, der endnu ikke er udnyttet. Det skal vi i gang med. Den ekstraordinære kongres har slået fast, at vi vil samarbejde i bestræbelserne på at fastholde og skabe kvalitet i undervisningen.
Dette er et meget vigtigt tidspunkt. Vælger KL samarbejde med lærerne eller sololøb med sig selv? Vi har fortalt, hvad vi gerne vil. Det har vi gjort på kongressen, på møder holdt for ganske nylig, og vi siger det gerne igen. Vi har også et konkret initiativ til, hvordan samarbejdet skal folde sig ud.
Regeringen lægger op til et samarbejde om skolens udvikling på det overordnede plan, et partnerskab med folkeskolens parter. Det ser vi frem til, og det vil vi kaste alle gode kræfter ind i. Folkeskolen har brug for det! Men det skal følges op af et samarbejde om og et konkret ansvar for kvaliteten i undervisningen. Netop dette fælles ansvar er arbejdstidsaftalen udtryk for. Den enkelte lærer skal have de bedste rammer for at udfolde sit potentiale. Det kræver god skoleledelse, der kan kvalificere dialogen med lærerne om kvaliteten i undervisningen. Det er et område, der trænger til udvikling. For nylig holdt vi i fællesskab med Skolelederforeningen og KL en minikonference om emnet - det skal der følges op på! Lærernes samarbejde om at løse opgaven kvalificeret er et andet område, hvor der er et stort uforløst potentiale - lad os gøre noget ved det! Dygtige og veluddannede lærere, der løbende får inspiration til at udvikle undervisningen i et godt undervisnings- og arbejdsmiljø, er et tredje. På disse tre felter har vi udfordringer, der skal tages fat på. Ambitionerne er udtrykt i arbejdstidsaftalen, hvor »kvalitet i undervisningen« er overskriften. Fra Danmarks Lærerforenings side ønsker vi at sætte konkret udvikling i gang på de nævnte områder. Det er nemlig udtryk for effektivitet, når vi kan skabe begejstring, prioritere bevidst og opnå bedre resultater - og det er ambitionerne med arbejdstidsaftalen.