Debat
Undgå multi-miskmask
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den er politisk valgt, hovedstyrelsen, og man forventer politisk ledelse og tæft. Det kræver forbindelse til det virkelige liv på mange planer.
Hovedstyrelsen udnævner Danmark til at være et multietnisk samfund. Ingen ansvarlige for karakteristikken har forklaret, hvordan man er kommet til dette resultat? Ingen tror heller på, at det kun drejer sig om en overfladisk og lidt smart iagttagelse, for det turde en ansvarlig ledelse vel næppe bygge på af frygt for at begå politisk selvmord. Et vellykket selvmord er normalt en engangsaffære, men det politiske ditto udløses først, når et valg med den fredelige stemmeseddel har afgjort, at det nu er tid til udskiftning. Den seneste overenskomst burde føre til bortgang af trætte kræfter, der har mistet tæft for det politiske liv i Danmark. Og de færreste danskere vil vist skrive under på, at vi lever i et multietnisk samfund. Da dette er mest sandt, er det komplet uforståeligt, hvorfor DLF absolut vil have folkeskolen til at forholde sig til noget, vi ikke har og ikke vil have?
Regeringens udspil på udlændingeområdet er et klart signal om at standse op og ved hjælp af foranstaltninger begrænse antal af indvandring. Der er god grund til det, for hvis man fortsætter nuværende linje og fremskriver udviklingen, så vil befolkningssammensætningen begynde at ligne noget multietnisk, selv om det nok forudsætter, at endnu flere folk med anden etnisk baggrund får adgang end det antal, vi kender i dag. DLF 'analyserer' sig til et allerede eksisterende multietnisk Danmark. Folketinget forsøger at forhindre en udvikling, der går i den retning. De fleste danskere synes, at indvandring kræver tilpasning og ikke krav om særrettigheder. En folkeskoles opgave bliver at oplyse om vores værdisæt og vores kulturelle udgangspunkt. Det gælder om en integration, som skal sørge for at fjerne folk fra det udgangspunkt, de kommer fra. Det skal således ikke være en bestræbelse at give de fremmede modersmålsundervisning. Deres nye modersmål er dansk. Arbejde og sprog hører sammen, og dermed er vejen banet for en forståelse af vores værdisæt og vores kultur, og jeg lægger vægt på 'vores', for 'deres' kultur kan jo leve i de frihedsrettigheder, vi hylder, men det officielle Danmark, folkeskolen, skal holde sammen på dette lands kultur, hvis vi vil undgå en opløsning i multi-miskmask.
Torben Thomsen
Aars