Debat
Sæt emnet i centrum
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ib Hedegaard Larsen foreslår i sidste nummer af Folkeskolen, at vi for at kvalificere læseundervisningen i folkeskolen i stedet for at diskutere læsning, gå på kurser og høre på eksperter nu skal tage udgangspunkt i det, der går forud for undervisningen - undervisningsforudsætningerne.
Jeg synes, at det er en god idé også at inddrage værdier og normer, urolige børn og skolekultur i diskussionerne. Men jeg er uenig i, at vi derfor skal lade andre vigtige elementer som for eksempel lærernes nødvendige faglighed og vidensdeling ligge indtil videre.
Til Birgitte Borgen Marcussen, der også har reageret på min opfordring til, at vi lærere engagerer os i læsedebatten på to omtalte dage på Danmarks Pædagogiske Universitet, DPU, blot følgende: Jeg har ikke på nogen måde påtaget mig at udnævne navngivne personer til eksperter i læseundervisningens svære kunst, men henledt opmærksomheden på en konference med et vigtigt indhold. Når jeg i den forbindelse nævnede to personer fra DPU, var det netop, fordi de på 'Læsningens Dag' på nuanceret vis havde fremhævet, hvor komplekse årsagerne til læsevanskeligheder kan være, men at der alligevel kan gøres noget, hvis vi får delt den fællesviden, der trods ekspertuenigheder eksisterer på området.
Mit ønske til læsedebatten er såmænd i al fredsommelighed, at politikere, journalister, fagfolk og eksperter (udnævnte såvel som selvudnævnte) nu i højere grad vil sætte emnet, forbedring af læsefærdighederne for alle, frem for sig selv i centrum.
I den forbindelse er det vel også lige værd at repetere, at nedgøring af andres meninger hverken er noget acceptabelt demokratisk eller pædagogisk middel.
Jørgen Stampe
formand for DLF's pædagogiske udvalg