Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kristeligt Folkepartis uddannelsesordfører Birte Kornbek sagde den 16. januar: 'Discountlærere er ikke løsningen på lærermanglen. Der er brug for at gøre folkeskolen til en attraktiv arbejdsplads. Det vil lokke nye lærere til - og fastholde flere af dem, der uddanner sig til lærere'. Meget bedre kan dét ikke siges.
I de fleste fag betyder mangel på arbejdskraft en bedre forhandlingsposition for arbejdstagerne. Men samme dag - 16. januar - toner vor forenings næstformand, Stig Andersen, frem på landsdækkende tv. Og hvad siger han så? Han skyder både sig selv og os andre i foden: '. . . lærermanglen er ikke så alvorlig(!). . . der er mange forskellige tal. . . kortere læreruddannelse er ikke vejen af hensyn til undervisningens kvalitet. . . man skaber bare et langsigtet problem. . . men vi vil da gerne medvirke til at afhjælpe. . .' og mere af samme defensive skuffe.
Ikke ét kvidder om det egentlige problem - nemlig det med den attraktive arbejdsplads!
Hvornår i alverden begynder man i DLF at kalde en spade for en spade i stedet for denne evindelige konfliktsky kaffeflødesnak? Lad os håbe, at kampiveren er tidoblet, når arbejdstidsaftalen - og ikke mindst forberedelsestiden - skal genforhandles om et par år!
Det er desværre tæt på komik, når en fagforenings næstformand på landsdækkende tv ikke kan formulere dét, som en politisk ordfører fra Kristeligt Folkeparti har gennemskuet for længst.
Kim Krogh
Tjørnegårdskolen, Gentofte
Svar
Den politiske ordfører kan for eksempel have hentet inspiration i mine udtalelser først til Radioavisen og siden Politiken den 14. januar. Citat: 'Stig Andersen mener endvidere, at lærerflugten fra folkeskolen er et akut problem: 'Vi ved, at flere og flere lærere forsvinder fra folkeskolen. Samtidig springer alt for mange nyuddannede fra, når de først kommer ud og arbejder. Arbejdspresset er simpelthen for stort, og derfor bør man gøre alt for at forbedre arbejdsforholdene i folkeskolen, før vi kaster os over nye tiltag. . .''.
Denne - og andre - udtalelser var medvirkende til, at forslaget om en lynlæreruddannelse for u-uddannede var under pres, allerede inden jeg mødte den fungerende undervisningsminister på tv den 16. januar. Derfor var dagsordenen en anden. Det drejede sig om at få Helge Sander til at bekræfte, at det ikke var regeringens forslag. Det lykkedes. Og det drejede sig om at få ministerens tilsagn om en dialog om de forskellige prognoser, der varierer med mange tusinde stillinger. Det kan synliggøre, at hvis seminariepladserne fyldes op, og hvis både kommende og nuværende lærere får arbejdsforhold, der gør dem interesserede i at blive i jobbet, så bliver lærermanglen 'et ret overskueligt problem'.
Jeg har bestræbt mig på en offensiv tilgang til diskussionen. Og det er da vist lykkedes ganske godt.
Stig Andersen
næstformand for Danmarks Lærerforening