Debat

Enhedslæreren er en dinosaur

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg erklærer mig fuldstændig enig med Dorthe Olsen, som i Folkeskolennummer 3 vil afskaffe 'overfladiskhedslæreren'.

Den gamle læreruddannelse kvalificerede lærere til at undervise i alle fag. Med den nye uddannelse er der kommet mere faglighed ind i læreruddannelsen. De studerende undervises nu kun i fire selvvalgte fag, som til gengæld har fået et alvorligt fagligt løft. De studerende kvalificeres til gengæld ikke i at undervise i andet!

Med den nye uddannelse er enhedslæreren en død sild! Når de nye lærere til sommer, friske fra fad, springer ud i deres nye job, vil sandheden i det udsagn meget hurtigt vise sig. Betragtes de nyuddannede som enhedslærere, vil fagligheden i folkeskolen snarere forringes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som Dorthe Olsen udtrykker det: 'Udgangspunktet for høj undervisningsfaglighed er stort overblik, engagement og indsigt i det, der skal undervises i. Det kan vi lige så godt erkende, at det har vi ikke på alle fagområder'.

Med den nye læreruddannelse er enhedslæreren blevet faglærer. Tages der ikke udgangspunkt i det, når de nye lærere ansættes, vil denne forfriskende resurse gå til spilde. Rom blev ikke bygget på en dag, siges det. Og det er også sandt, når vi snakker om folkeskolen. Men man har da lov at håbe. At acceptere os som faglærere ville være et skridt i den rigtige retning til at kvalificere vores kommende elever til et moderne samfund.

Thomas Heiden

studerende

Holbæk Seminarium