Debat
Åben for nye forhandlinger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er enig med Boris Jakobsen (Folkeskolennummer 4) i, at det er beklageligt, at der ikke kunne opnås enighed, så vi i fællesskab kunne præsentere en hårdt tiltrængt tiltrædelsesoverenskomst på dagbehandlings- og anbringelsesstedsområdet.
Foreningen gik konstruktivt ind i forhandlingen med Landsforeningen af Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud (LOS), men nu skal der som bekendt to parter til at indgå en aftale. Vores indgangsvinkel til en aftale med LOS var, at arbejdstidsdelen i en tiltrædelsesoverenskomst skulle tilpasses den særlige tilrettelæggelse af undervisningen, som foregår på jeres område. Derfor var blandt andet planlægningsbestemmelser i vores udspil grundlæggende anderledes end i aftalen på folkeskoleområdet. Også den individuelle tid havde en anden udformning i vores sidste forhandlingsudspil inden sammenbruddet i forhandlingerne. Vores grundlæggende synspunkt er, at den specialundervisning, der varetages på et dagbehandlingstilbud, kræver samme forberedelse og efterbehandling som specialundervisningen i andet regi, idet kravene til specialundervisningen er de samme. Jeg vil påstå, at havde LOS ikke ultimativt holdt fast på, at der maksimalt skulle være 200 timer til individuel forberedelse, havde der sikkert været en færdigforhandlet tiltrædelsesoverenskomst i dag.
Det er derfor korrekt, at tiden til individuel forberedelse var kernen i uenigheden, men foreningen er fortsat indstillet på at nå en aftale på dagbehandlings- og anbringelsesstedsområdet. Jeg mener ikke, en forhandling skal foregå i Folkeskolens spalter, men ved et forhandlingsbord. Foreningen deltager derfor gerne i nye forhandlinger med LOS.
Jon Kowalczyk
formand for DLF's faglige udvalg