Debat
Sammen kan vi gøre en forskel!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det var med splittede følelser, at jeg mandag mødte op til vores temauge på University College Lillebælt.
Jeg havde hørt noget omkring en jægersoldat, ordet True North og om nogle øvelser, som skulle gøre os til bedre lærere. Jeg hoppede i joggingtøj med tanken om, at vi skulle udføre »militær«-øvelser som en form for teambuilding. Jeg skulle blive klogere, meget klogere! True North viste sig at være et forskningsbaseret læringssystem, som skal hjælpe med at forbedre undervisning og læring. Jeg har på de fem dage gennemgået en større personlig såvel som faglig udvikling, end jeg kan prale af at have gjort i årevis.
Jeg har fået viden omkring, hvordan elevernes såvel som min egen hjerne egentlig virker, og hvordan dette kan betyde alt! Hvordan man kan opbygge og vedligeholde elevernes engagement og motivation, og hvordan man opretholder deres opmærksomhed.
Jeg er blevet bevidst omkring, hvordan jeg skal tage kontrol over mig selv, og hvordan jeg skal bibeholde min integritet som lærer. Jeg har lært at være en god underviser og god til at lære! Til dato har jeg ikke oplevet at blive så motiveret, og som en kommende lærer i disse tider er dette tiltrængt! For en gangs skyld sidder jeg tilbage med oprejst pande og kan sige, at jeg er stolt af at have valgt at blive lærer! Jeg føler, at alle kommende såvel som nuværende lærere fortjener at få samme rush igennem kroppen, som jeg lige har oplevet!
True North er ikke et prædikenkursus. Det er en inspirerende workshop, som minder dig om, hvorfor dét at være lærer er verdens absolut vigtigste erhverv. Om man har stået 30 år foran en tavle eller blot lige har sat sine fødder på lærerseminariet, er fuldstændig ligegyldigt; pointen er, at vi sammen kan gøre en forskel.