Anmeldelse
religion.gyldendal.dk
Super nærværende
Der er noget smart over portalen, som virker let og indbydende. Men fordybelsen må eleverne finde andetsteds.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det digitale er over os, og således også over Gyldendal og udskolingen. Med forlagets netportal religion.gyldendal.dk tilbydes kristendomskundskabslæreren og elever mellem 7. og 10. klasse i alt seks undervisningsforløb, der hver varer cirka ti timer og byder på en række opgaver og værktøjer til forskellige dele af fagets indholdsområder, og som alle afsluttes med et prøveoplæg, der kan anvendes direkte til selve prøven.
Fakta:
Titel: religion.gyldendal.dk
Pris: Kontakt forlaget
Forlag: Gyldendal
Der er noget smart over portalen. De seks undervisningsforløb folder sig ud med titlerne "Hvad tror du, Danmark?", "Reformationen", "Sex, vold og video", "Ondskab", "Synd og tilgivelse" og "Fra fødsel til død". Det er for de flestes vedkommende emner, som er set før, men samtidig også temaer, der interesserer de unge. Det hele virker let og indbydende. Temaerne forholder sig tværfagligt til fagets fire indholdsområder, sådan at der kontinuerligt kan arbejdes med eksempelvis et obligatorisk område som Bibelen eller livsfilosofi – og det er ganske nyttigt.
En mediebase tilbyder tekstuelle og illustrerede kilder fra religionshistorien og i dag og muliggør her et selvstændigt sammensat forløb, hvor læreren blandt andet også kan inddrage videointerview. En tidslinje hjælper til en umiddelbar forståelse af det historiske forhold mellem to religioner, kristendommen og islam. Har man brug for at udvide sit religionsfaglige ordforråd – og det kunne mange tænkes at have – kan man slå op i religionsleksikonnet, der er den digitale udgave af opslagsbogen "Liv og religion".
Hvad mangler? Fordybelse. Jeg oplever, at teksten, og dermed den sproglige formidling af viden og tilvejebringelse af forståelse, undren og debat, sættes til side til fordel for en eksplosion af lækkerhed, der helt sikkert vil få succes blandt eleverne, men uden tvivl bør forudsætte supplerende fordybelse andetsteds. Men så er den også i vinkel.