Debat
Fagfordelingen kan være et mareridt!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Foråret er lige om hjørnet. Snart starter fagfordelingen. Aftaler indgås i det åbne og det skjulte.
Man må håbe, at skoleledernes bål vil brænde for faglighed og en retfærdig fordeling af arbejdet!
Der skal ikke kun være hårde nysere af fag tilbage i skuffen til den sidst ansatte lærer - eller årsvikar.
Vi skal væk fra, at gamle runkne elefanter tramper i gulvet, til de får deres ønsker opfyldt.
For eksempel er musik og biologi to fag, der lyser op, når man tænker på, hvordan folk vil sno sig udenom.
Vel at mærke folk, der har de to fag på linje.
Den dygtige skoleleder holder på, at fagene fordeles ud fra faglige hensyn - de hårde nysere af fag skal ikke være en hadegave til årsvikaren!
Så lad bare de gamle elefanter trampe i gulvet, til de bliver trætte!
Det er hårdt at starte som ny lærer: Som at vandre ind i en bisværm.
Derfor skal der opfindes en retfærdig fordelingsnøgle ... ellers forsvinder de unge hurtigt igen.
Og endelig: Nu skal den nye (ofte unge) ansøger ikke bare sidde og se pæn ud og smile.
Der skal to til en tango - så han/hun skal også have mod til at stille krav. For eksempel krav om at undervise i linjefag. Og et åndehul eller to i skemaet.
Som sagt: En retfærdig fordelingsnøgle.