Anmeldelse
Demokrati og folketing
Demokrati og folketing
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Grundloven, Christiansborg, folkestyre, valg, rettigheder, regering, statsråd, samråd, høring, udvalgsarbejde, ordfører, lovforslag, finanslov, velfærd, EU, FN .
Fakta:
Titel: Demokrati og folketing
Forfatter: Marianne Jelved
ISBN: 9788702056464
Pris: 171,25 kroner
Sider: 48 sider
Serie: De store fagbøger
Type: Bog
Forlag: Gyldendal
Det hele er med i denne titel i serien "De store fagbøger" beregnet for mellemste og ældste klassetrin. Bogen indledes med en historisk baggrund for demokrati og folkestyre, og derefter gennemgås temaer som magtens fordeling, mediernes rolle, Folketingets opbygning og det daglige arbejde i regering og folketing.
Marianne Jelved med sit politiske vingefang er et oplagt valg som forfatter til netop denne bog. De blot 48 sider er tæt pakkede, faktuelle og med helt klare oplysninger. Men mange faglige begreber forklares desværre kun kortfattet eller slet ikke - og sætningerne starter i udpræget grad med et grundled, hvilket yderligere besværliggør læsningen, så sprogrytmen mange steder går fløjten.
Der kunne være gjort meget mere for at lette bogens formidling af det i sig selv fagligt komplicerede stof. Eksempler fra undervisningsområdet inddrages, men ingen steder lægges op til en debat eller til inddragelse af elevernes egne tanker. Loven om 18-års-valgret omtales, men der sættes hverken spørgsmålstegn ved den eller ved lignende emner, der er mere nærværende relevante for eleverne.
Mange elever vil efter min vurdering umiddelbart have vanskeligt ved at engagere sig i denne bogs indhold. Her burde den sproglige redaktion have været meget mere synlig. Bedst vil bogen kunne anvendes enten af de meget interesserede elever eller som opslagsværk i et undervisningsforløb, hvor der inddrages andre og mere aktive læremidler om temaet.