Debat

Ikke brug for mere kontrol

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til min store overraskelse har formanden for Danmarks Skolelederforening, skoleleder Hans Martin Jepsen, netop udtalt til pressen, at vi skoleledere savner kontrol med vore læreres brug af den tid, de bruger til forberedelse af undervisningen af eleverne.

Jeg har på møder, hvor jeg medvirker som foredragsholder, erfaret, at man opfatter udtalelsen sådan, at alle vi skoleledere går rundt med ønske om mere kontrol i vore læreres arbejde - dermed har udtalelsen tvunget mig til at reagere og altså tage afstand.

I min oplevelse af folkeskolerne her op mod år 2000 ser jeg ikke indførelse af mere kontrol som et af vore problemer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tværtimod: - En forudsætning for læreres engagement og begejstring i arbejdet for vore børn er oplevelse af eget ansvar og af tillid fra ledelsen - og tillid kan umuligt trives sammen med krav om mere kontrol.

Det er for mig et dybt holdningsspørgsmål.

Med al mulig grund tales der om nye store krav om administration, hvis man nu også skal indføre kontrol med den måde, de enkelte lærere vælger at forberede sig på (og vi har stort nok forbrug af ledelsestid på administration. Det er et problem) . . . men det er ikke dér, jeg er mest rystet. For mig er det væsentlige holdningen mellem lærere og ledelse på vore skoler.

Denne holdning føler jeg såret ved udtalelsen fra Danmarks Skolelederforening, og fordi jeg simpelthen ikke vil spændes for krav om øget kontrol, skal jeg hermed meddele, at jeg med omgående virkning per 1. januar 1998 udmelder mig af Danmarks Skolelederforening.

Min udmeldelse - jeg véd det - er uden betydning, dog ikke for min egen holdnings klarhed til samarbejde mellem lærere og ledelse i vore skoler.

Viggo Vandkær Thomsen

Sydals