Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvor ondskabsfuldt - hvor tarveligt!
Det er disse udbrud, der falder mig ind efter at have læst Politikens leder mandag den 29. december: ABC-læsning i bedring.
På baggrund af en ny læseundersøgelse causerer lederen over den gode nyhed, at danske børn nu læser bedre. Tænk, efter kun tre år har man rettet cirka ni procent op på 'danskundervisningens systematiske svigt i 70'erne og 80'erne'.
Læg mærke til ordet systematisk - man ser tydeligt for sig, hvordan lærere, overalt på landets lærerværelser, har siddet og planlagt, hvordan man på bedste vis har kunnet undlade at lære eleverne at læse. Men var disse lærere ikke også alle sammen nogle venstreorienterede abekatte - dengang?
Men på trods af de gode meldinger fra pædagogikkens højborg skal man endelig ikke føle sig alt for tryg og glad. Undersøgelsen afslører nemlig ifølge Politikens leder (læg mærke til ordet afslører, nu troede skolerne vist, at det kunne holdes skjult), at der er 'lærere, der ikke evner at få deres elever til at læse. Der er hele klasser, hvor samtlige elever hører til kategorien 'dårlige læsere' '.
Tænk engang, der er klasser, som er ramt af så dårlige, umotiverede (dovne?) og udbrændte (for gamle?) lærere, at ingen i disse klasser lærer at læse. Og ikke alene er der uduelige lærere, der er også uduelige skoleledere, som skalter og valter med de små børns kundskaber og hele fremtid ved at fordele disse lærere på klasserne.
Men disse folkeskolens forbrydere skal få kærligheden at føle, truer lederen, for 'nutidens forældre er 100 procent optagede af, at deres børn erhverver de klassiske kundskaber'. Ja - det står der sandelig!
Undskyld mig! Jeg ved knap nok, hvordan jeg skal udtrykke min undren over et så lavt niveau på lederpladsen i Politiken.
Megen usaglig hetz har jeg stået model til gennem mine 28 år som lærer i den danske folkeskole, men det værste er dog den uvidenhed om virkeligheden og hverdagen i skolen, som gang på gang kommer til udtryk i disse angreb.
Findes disse klasser virkelig, kunne lærerne nok fortælle et og andet om de enkelte børns livssituationer, som kunne bidrage til, at årsagen til det dårlige læseresultat ikke så ensidigt blev placeret hos 'uduelige' lærere. Ligeledes behøver man ikke tilbringe mange timer på en dansk folkeskole anno 1997 for at få et indtryk af de utrolig ringe rammer og vilkår, man byder elever og lærere, til hvem man samtidig, under de betingelser, stiller helt urimelige krav.
Så meget desto større er min undren over denne leder, eftersom Politiken dagen før udkom med et helt tillæg om skolen, i hvilket man kunne læse op til flere nuancerede synspunkter til debatten.
I lederen trues lærere og skoleledere med at få læst og påskrevet, hvis kvaliteten svigter. Jeg synes, kvaliteten har svigtet på Politiken.
Hvor udygtigt - hvor dårligt!
Lykke Strømmen
lærer, Ballerup