Debat
Bunden af usaglig kritik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Usaglig kritik af lærerne og af folkeskolen er vi efterhånden ved at være vant til. Nu må bunden imidlertid være nået, når formanden for Dansk Skolelederforening, Hans Martin Jepsen, også blander sig utidigt og usagligt i den bestående overenskomst. Hvor får han fra, at lærerne råder suverænt over 48 procent af den samlede arbejdstid. Den udregning vil jeg gerne se. Er Jepsen ikke klar over, at han er i færd med at gribe ind i et af de fornemmeste principper i den danske folkeskole, nemlig metodefriheden? Skal det fremover være skolelederen, der bestemmer, hvornår og hvordan lærerne skal forberede sig? Er det helt forbigået Jepsen, at man i progressive virksomheder, offentlige som private, laver aftaler/overenskomster eller akkorder på arbejdsopgaver og herefter ikke skeler til, hvordan opgaverne løses, men at man kun ser på slutresultatet. Er der tale om virkelig progressivitet, giver man endog medarbejderne medindflydelse. Medindflydelsen forsvandt i øvrigt med Bertel Haarders skolestyrelseslov. Eleverne skal have medindflydelse og opdrages til demokrati, men dem, der skal give dem medindflydelse og opdrage til demokrati, berøves de mest elementære rettigheder, nemlig retten til selv at planlægge arbejdet. Et kæmpeparadoks, der skriger til himlen.
Jeg vil opfordre DLF til at tage de nødvendige forholdsregler. Skulle Jepsen have sit bagland med sig, må det vist være på tide, at skolelederne ikke længere kan være medlemmer af DLF. DLF må også forberede sig grundigt på de kommende overenskomstforhandlinger. Der er ingen tvivl om, at der bliver forsøgt skåret i forberedelsestiden, og det kan under ingen omstændigheder accepteres. Nogen burde gøre sig den ulejlighed at forklare Jepsen, Kommunernes Landsforening og Folketingets uddannelsespolitiske ordførere, hvad der gemmer sig bag begrebet F-tid (forberedelse, rettearbejde, evaluering, elevsamtaler og så videre), og hvor stor en procentdel den reelt udgør af lærernes samlede arbejdstid.
Ulrik Kryger
Aalborg
Forkortet af redaktionen