Debat

Åbent brev

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til skoleinspektør

Hans Martin Jepsen

Jeg har netop i Radioavisen hørt dig udtale, at det ikke er muligt at drive ledelse i folkeskolen. Jeg synes ærlig talt, at det er en noget hård udtalelse i forhold til de mange ledere, der i dag udøver en udmærket daglig ledelse i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Baggrunden for, at det er umuligt at drive ledelse, skulle efter din udtalelse være, at lederne ikke kan kontrollere, hvad lærerne laver i forberedelsestiden. Jeg kan i den forbindelse gøre opmærksom på, at skolelederne gennem et tæt samarbejde med lærerkredsen havde stor indflydelse på udformningen af vores lokale arbejdstidsaftale, og at det var skolelederne, der gav udtryk for, at de ikke havde behov for at kontrollere eksempelvis tiden til fælles forberedelse. Endvidere viser erfaringerne fra 1993, at det ikke er mistillid og kontrol, der fremmer den pædagogiske udvikling i skolen.

Den afsluttende kommentar til vores arbejdstidsaftale er:

'Med denne aftale har vi erstattet kontrol og bureaukrati med tillid og fleksibilitet. Naturligvis har skolelederen det overordnede pædagogiske ansvar og ledelseskompetencen, men udgangspunktet er tiltro til, at læreren udfører et godt og professionelt arbejde. Aftalen er udtryk for, at det er et fælles ansvar at prioritere de opgaver, der kan udføres inden for den givne ramme. Kredsen og kommunen har gennem et tillidsfuldt samarbejde forsøgt at skabe gode rammer for arbejdets tilrettelæggelse. Det er vores håb, at aftalen vil blive modtaget på samme måde på skolerne.'

Erfaringerne med aftalen er særdeles positive i alle seks kommuner, og ingen tror, at man gennem forældede ledelsesmetoder som yderligere kontrol af den enkelte medarbejder kan skabe et pædagogisk udviklende miljø.

Vi kan gøre meget for at skabe bedre vilkår for ledelsen på skolerne. Først og fremmest har vi brug for mere tid til ledelsen, flere personer i ledelsesteamet og en styrkelse af efteruddannelsen. Det er forbedringer, som de lokale lærerkredse i samarbejde med lederne i fællesskab må forsøge at sikre, men lad os for alt i verden lade være med at gøre forholdene vanskeligere gennem øget mistillid, kontrol og deraf følgende bureaukrati.

Anders Bondo Christensen

formand for Sønderborg og Omegns Lærerkreds