Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En lærer skal naturligvis altid arbejde ud fra den til enhver tid gældende skolelov. Det er jo det, han lønnes for. Men at en lærer også er forpligtet til, som hævdet af skoleinspektør Hakon Hansen på et Skarrildhus-møde og refereret i Folkeskolen 1/2, som en mekanisk robot refleksionsløst at acceptere en skolelov, der som den nugældende har sat al systematisk vidensformidlende undervisning til side, for at nogle lighedsideologiske utopister, med rod i 68'ernes muntre studentikose terroriseren af befolkningen, kan få lov til at overføre deres lyster på værgeløse børn, er naturligvis at øve meningsterror over for lærerne. Men meningen er nok, at fremtidens supervæsen af en folkeskolelærer slet ikke bør lade sig anfægte af noget så menneskeligt som at reagere mod noget som helst. Lige sååndsforladt programmeret, som den ideale lærer bør være til blind accept af enhver tåbelig mishandling af skolen, lige så umenneskeligt skal han være fyldt af alt, hvad ordbogen indeholder af ideale egenskaber. Og Solveig Gaarsmand fra Skole og Samfund kan remse en del af dem op. Humanistiske, åbne, tolerante, engagerede, livsindsigtsfulde. Og som noget helt naturligt sørger den rigtige mekaniske dukke for, at forældre, ligegyldigt hvordan mødet mellem dem og læreren forløber, aldrig mærker dårlige vibrationer. Alle andre ufuldkomne mennesker må gerne reagere menneskeligt på menneskelige reaktioner. Alene læreren må ikke vise kløer eller opfatte noget angreb personligt.
Det mest triste er ikke, at voksne mennesker får mulighed for uimodsagt at lire sådan en omgang nonsens af på et skolemøde. Det mest triste er, at det er nødvendigt i den grad at øve vold på lærerens personlighed for at opretholde illusionen om 93-loven som en skolelov.
Vagn Madsen
viceskoleinspektør
Brønderslev