Debat

Brug Overenskomst 15 som mulighed for at styrke folkeskolen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har lige været på KL's Børn & Unge Topmøde. Et af de gennemgående temaer var folkeskolereformen, og det var en absurd oplevelse at høre en debat, som overhovedet ikke beskæftigede sig konkret med, om lærere og ledere i folkeskolen har de rammer, der skal til for at kunne løfte opgaven. Debatten koncentrerede sig om opfordringer til at »tale op« og om at lade være med at nævne »enkelte dårlige eksempler« som for eksempel »en skole, hvor lektiecafeen ikke går så godt«.

Men virkeligheden lader sig ikke fornægte.

Antallet af syge lærere stiger foruroligende, og flere kommuner oplever store problemer med at rekruttere lærere. Endvidere fortæller unge nyuddannede lærere, at de ikke vil arbejde i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Følgende er en blandt rigtig mange beretninger fra skolerne:

»Har oplevet, at en lærer er blevet kaldt til samtale hos ledelsen for at forklare, hvorfor vedkommende ikke havde fået rettet og tilbageleveret en skriftlig opgave til eleverne endnu, hvilket elever og forældre havde klaget over. Tillidsrepræsentant/lærer var nødt til at gøre ledelsen opmærksom på, at den på­gældende lærer underviste i 62 procent af sin arbejdstid, hvilket betød, at det var svært for læreren at nå rettearbejdet i den samlede opgavemængde. Ledelsen var ikke vidende om, at læreren havde så høj en undervisningsprocent!«

88 procent af lærerne i folkeskolen fortæller, at de ikke har den nødvendige tid til at forberede og efterbehandle undervisningen. Det går blandt andet ud over muligheden for at differentiere undervisningen. 84 procent af de lærere, der har inkluderede elever i deres klasse, fortæller, at de ikke kan give eleverne den undervisning, de har krav på.

Folkeskolen er kommunernes ansvar, og det er uhyggeligt at opleve, hvordan realiteterne forsøges nægtet. Det er nødvendigt at gøre noget nu, hvis vi skal blive ved med at have en folkeskole i Danmark, og forhandlingerne om Overenskomst 2015 er en oplagt mulighed. Her kan parterne i fællesskab forsøge at finde løsninger på den umulige situation, som hersker i folkeskolen. Det skal KL bidrage til.