Debat
Virkelighed, fiktion og forberedelsestid
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Politikens leder den 8. januar hudfletter med stor grundighed Danmarks Radio (DR) for de seneste tilfælde af bevidst (?!) vildledning af seerne via falske nyhedsindslag. I det ene eksempel havde DR-journalisterne læst Helle Thornings nytårstale, men de skulle alligevel lade, som om de var faktuelt nøgne, og således stille sig frem og gætte på, hvad ministeren ville diske op med. Fair nok med kritik af den slags.
Men måske Politiken også skulle rette søgelyset mod sig selv: For op imod jul 2011 diskede Politiken op med overskriften: »Jeg blev aldrig udfordret i skolen«. I artiklen anklager den nybagte student Anders Weidinger med udgangspunkt i sin egen skoletid den danske folkeskole for at forhindre unge i at udnytte deres potentiale. Men Politiken glemte at fortælle, at den unge skribent aldrig havde gået i folkeskolen. Det er beskæmmende for Politiken at bringe en sådan kæmpe artikel med ubeføjet nedrakning af folkeskolen uden den nødvendige research.
Ikke desto mindre formår Politiken året efter at begå en tilsvarende virkelighedsbrøler via et interview lørdag den 22. december. »Eliten taber i middelmådighedsskolen«, var overskriften. Her forklarer en forfatter og filosof, hvordan hun langt foran sine kammerater i folkeskolen mildest talt »aldrig blev udfordret på mit niveau«. Hun udtalte, at folkeskolelærerne har et ansvar for »middelmådighedskulturen«. Med til historien hører desværre, at den interviewede aldrig har gået i folkeskolen (læs nyhederne på folkeskolen.dk om dette emne, redaktionen).
To gange generaliserende tilsvining af folkeskolen fra personer, der ikke har sat sine ben i folkeskolen, og med en ringe research fra Politikens side.
Avisen formår altså at kaste med sten efter DR, selv om Politiken selv bor i et glashus.
Måske var det en idé for begge medier at lytte til skolelærernes kamp i disse tider, for at der i folkeskolen fortsat skal satses på den grundige forberedelsestid som en vigtig faktor for et godt og troværdigt produkt.