Debat
Ikke ene om at lukke øjnene
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar til Knud Frandsen (Folkeskolen nummer 1-2): Forhåbentlig har jeg ikke i mine indlæg udtrykt en falsk forestilling om, at al uddannelse var optimal i folkeskolen, før den fra at være en uddannende børneskole endelig overgik til fuldt ud at blive et stykke ideologisk vraggods i 1993. Vist var der tabere i den delte folkeskole også før 1975. Men pointen er, at skolen i dag mere end tilstrækkeligt dokumenteret er indrettet på med udelthedens og den ekstreme rummeligheds sammenrodede elevklientel at producere tabere og svigte de bogligt velbegavede ved at lade dem betale prisen for en virkelighedsfjern illusion om, at deres tilstedeværelse i sammenrodet hindrer de svage i at ende som tabere. Måske gemmer livsløgnen sig nok så snedigt bag Knud Frandsens påstande om vore dages reducerede antal funktionelle analfabeter, der dog er stort nok til at ryste offentligheden og vide fagkredse og til at sætte sig spor i de fleste videregående uddannelsers uddannelsesplanlægninger. Men Knud Frandsen er jo mildt sagt ikke ene om at lukke øjnene bag tornerosehækken for vore dages uddannelsesfadæse. Så han er da i godt og trygt selskab med vinden behageligt i ryggen.