Debat

Gode ideer spredes hurtigt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er lærer og har arbejdet i mange år med paragraf 20.2-elever både i folkeskolen og på en amtskommunal specialskole.

Det er min klare vurdering, at elever med vidtgående psykiske og fysiske handicap bør undervises på en specialskole, da de her får den mest kompetente undervisning. Personalet har valgt skolen på grund af engagement og uddannelsesmuligheder. Eleverne føler sig ligeværdige og har stor mulighed for at skabe nære venskaber. De fysiske rammer er tilpasset børnenes forskellige handicap, og hele skolen arbejder ud fra en fælles målsætning.

For at sikre at alle børn med vidtgående handicap fortsat får de bedst mulige forhold, bør specialskolerne lægges ind under de fremtidige regioner i den nye strukturreform.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På www.folkeskolen.dk ligger hele argumentationen. Her skal blot anføres følgende argumenter:

Den specielle viden blandt personalet på en specialskole er meget stor. Gode undervisningsideer spredes hurtigt. Eleverne har større mulighed for at skabe ligeværdige venskaber. De får mere selvtillid og et større selvværd. Skolens ledelse har en omfattende viden om paragraf 20.2-elever og er en god sparringspartner for lærerne. Specialskolerne har bedre mulighed end folkeskolerne for at indrette alle lokalerne, så de er egnede til fysisk og psykisk handicappede elever. Fælles målsætning og værdigrundlag skaber herudover tryghed hos forældrene.

Konklusion: At flytte elever fra en velfungerende specialskole til en almindelig specialklasse i folkeskolen vil i mange tilfælde virke som et over­greb mod de handicappede børn, der har så mange andre problemer at slås med.