Debat

Karakterpenge - nej tak

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Lønsystemet skal være i overensstemmelse med folkeskolens arbejdsopgaver og disses karakter'.

Sådan står der i vores aftale med Kommunernes Landsforening om ny løn på folkeskoleområdet.

Danmarks Lærerforening sagde ja til aftalen om ny løn - og den står vi ved. Men med god grund har vi samme forventning til arbejdsgiverne. Det var en helt afgørende forudsætning for vores tilslutning til aftalen, at den byggede på objektive kriterier, og at den blev tilpasset lærerområdet som en underviserlønmodel, hvor de lokale løndele skal understøtte den pædagogiske udvikling samt lærerarbejdets organisering.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og det burde så være virkeligheden i landets kommuner.

Men omtalen af Brædstrup Kommunes lønpolitik i Folkeskolenviser, at det langtfra altid er tilfældet. Kommunen vil have indført såkaldt kvalifikationsløn på basis af kvalifikationsvurderinger af hver enkelt lærer med pointgivning foretaget af skolelederen. Eksempelvis skulle der uddeles karakterer i forhold til, om mængden af udførte opgaver ligger over eller under gennemsnittet, og om kvaliteten af den enkelte medarbejders arbejde ligger over eller under middel. Summen af karakterer - på en skala fra 1 til 5 - udløser så det konkrete løntillæg.

Lad mig gøre det helt klart: Det er ikke den vej, vi skal med ny løn. Vi skal ikke have indført lønkriterier, som virker demotiverende og ødelæggende for arbejdsmiljøet.

At andre organisationer mener, at de kun kan få del i lønudviklingen ved at acceptere sådanne aftaler, er ikke alene beklageligt. Det vil simpelthen være ødelæggende for en fornuftig udvikling af lønsystemet. Det er foreningens vurdering, at rammeaftalen om ny løn ikke giver hjemmel til ensidig anvendelse af denne form for karakterpenge, og det er både forståeligt og rimeligt, at Brædstrup-Gedved Lærerforening har afslået at indgå aftale og videresendt sagen til foreningen centralt.

For DLF er det afgørende, at udviklingen af lønaftalen fortsat bygger på grundtanken i underviserlønmodellen. Det vil sige de objektive kriterier, der passer til arbejdet i folkeskolen.

Stig Andersen

næstformand for Danmarks Lærerforening