Debat

Afskaf overfladiskhedslæreren

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle lærere har lært at læse, derfor ved de også, hvordan man lærer børn at læse! Den forvildede drøm vågnede folkeskolen op fra efter Nordlæs-undersøgelsen i 96. Derefter blev der efteruddannet lærere i hobetal, og det virkede - børnene bliver bedre læsere. Lærernes uddannelsesniveau har en målbar indflydelse på elevernes faglige kompetencer.

Holder vi nu fast i enhedslæreren som et uomgængeligt dogme i stil med risalamande juleaften, siger vi også ja til lave professionsidealer. Når en lærer er færdiguddannet, er hun på et sammenligneligt niveau med den nyuddannede læge. Man kan meget i teorien, men praksis og den generelle kompetenceudvikling sikrer, at læreren (og lægen) bliver meget dygtigere med årene. Hvem vil ikke vælge at blive opereret af speciallægen i stedet for af den nyuddannede læge.

I folkeskolen skal eleverne både opnå selvværd og tilegne sig faglige og sociale kompetencer. Danmark bør tilstræbe at være i verdens top med det hele, så vi også fremover kan leve af vores bedste råstof - mennesket. For at sikre at eleverne bevarer deres selvværd og tilegner sig de tidssvarende kompetencer, skal lærerne kunne mestre deres fag og have høj undervisningsfaglighed. Ifølge den nye OECD-rapport er danske lærere ganske gode til at udvikle elevernes selvværd og sociale kompetencer. Det skal vi holde fast i. Men der er også brug for en høj undervisningsfaglighed, der rummer to formål. Som Vibeke Hetmar fra Danmarks Pædagogiske Universitet udtrykker det: 'På den ene side drejer det sig om, at de skal blive klogere på omverdenen. På den anden side, at de skal tilegne sig faglige redskaber, som sætter dem i stand til livet igennem at tilegne sig nyt stof og involvere sig i nye områder'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Høj undervisningsfaglighed er også at anvende projektarbejdsformen i den daglige undervisning. At børnene kender målet og deltager i planlægningen af undervisningen. At børnene får færdigheder i brug af faglige problemstillinger og metoder. At læreprocesserne får autenticitet og skaber sammenhæng i børnenes liv i og uden for skolen.

Der stilles mange krav til lærerne, det udfordrer og udvikler os. Men undervisningsfaglighed svæver ikke hen over fagligheden.

Hvordan kan arbejdet med en tekst for eksempel tilrettelægges, så det støtter den elev, der skriver? Ideen til at konkretisere svaret på det spørgsmål om faglighed i skriveundervisningen kommer ikke fra matematiklæreren eller musiklæreren. Nej, det kommer forhåbentlig fra lærere i teamet med høj danskfaglighed. En faglighed, der sætter lærerne i stand til at diskutere tekstgenre og virkemidler ud fra elevernes erfaringer og spotte, hvor udviklings- og udfordringspotentialet er.

Udgangspunktet for høj undervisningsfaglighed er stort overblik, engagement og indsigt i det, der skal undervises i. Vi kan lige så godt erkende, at det har vi ikke på alle fagområder.

Afskaf overfladiskhedslæreren eller enhedslæreren, og lad os få lov til at udvikle vores faglighed gennem varierede undervisningsprocesser.

Dorte Olsen

lærer, pædagogisk konsulent, Københavns Kommune