Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ugebrevet Mandag Morgen har ophøjet sig selv til at anvise svarene på løsningen af dette samfunds, herunder folkeskolens, problemer.
I første nummer af bladet i dette år offentliggøres en analyse af det hollandske skolesystems prisniveau i forhold til det danske. Det afsløres, at hollandske børn får flere undervisningstimer for færre penge, samtidig med at deres kvalifikationer overgår danske børns. I forhold til det sidste henvises der til Timss-undersøgelsen i matematik på 8.-klasse-niveau.
Det er næsten ikke til at bære!
Selv i regeringens serie af bøger om 'Danmark som foregangsland' angives der forklaringer på de danske elevers lidt ringere resultater i Timss-undersøgelsen. De starter et år senere med skolegangen, og Danmarks pædagogiske institut har lavet undersøgelser, der viser, at danske elever mere end indhenter efterslæbet. - Men det er da glædeligt, at de hollandske børn også er dygtige.
I øvrigt ville det være dejligt, hvis vi kunne undgå domme over kvalitet kontra kvantitet i det danske skolesystem. Er det for eksempel fuldstændigt uvæsentligt for Ugebrevet Mandag Morgen, at en undersøgelse, der også gengives i 'Danmark som foregangsland', fortæller, at det danske erhvervsliv placerer Danmark på en tredjeplads i forhold til mulighederne for at få kvalificeret arbejdskraft. Her ligger Holland på en sjetteplads. I forhold til unges motivation til at arbejde indtager Danmark en førsteplads, Holland en tredjeplads. Forskellige undersøgelser fra samme kilde fortæller ydermere, at danske elever ligger i top hvad angår sproglige færdigheder - selv på informationsteknologiområdet skulle vi angiveligt være førende.
Hvad kan vi dog bruge det til?
På min fortsatte jagt gennem serien 'Danmark som foregangsland', der er spækket med statistikker og sammenligninger på alle områder, kunne jeg stille masser af undrende spørgsmål i forhold til kvalitet og kvantitet.
Når det for eksempel fremgår, at Danmark ligger lavest i forhold til antal af sårede i trafikken, Holland er nummer fire, kan det så tilskrives en vellykket færdselsundervisning i skolen? Eller er der nogen forklaring på, at hyppigheden af grov vold er højere i Holland end i Danmark?
At det generelle lønniveau er højere i Danmark end i Holland, burde vel også med i en betragtning om udgiftsniveau.
Eller hvilken betydning har en oplysning om, at min kommune indregner udgifterne til lærerpensioner i folkeskolens driftsregnskab!
Ugebrevet Mandag Morgen mener, vi skal tilpasse os hollandske arbejdsforhold.
Ugebrevet Mandag Morgen mener med andre ord, at de danske folkeskolelæreres arbejdsindsats er ineffektiv.
Ugebrevet Mandag Morgen har fået god medieopmærksomhed. De har pustet til et aktuelt bål, fordi de lever af ildebrande.
Det koster 4.800 kroner om året at abonnere på Ugebrevet Mandag Morgen. Netop i disse dage kører bladet salgskampagne over for kredskontorerne. Vi kan få det til halv pris. Spørgsmålet er, om det er det værd? Jeg ved for eksempel slet ikke, hvad noget tilsvarende koster i Holland!
Lotte Lange
kredsformand i Greve/
medlem af hovedstyrelsen