Debat

Ufolkeligt debatoplæg

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er sammen med dem: Skuespilleren, der udtaler sig, mens hun lægger makeup. Lidt svært at tale samtidigt. Men de rigtige udmeldinger er der.

Fodboldspilleren, der udtaler kloge ord - samtidig med massørens klask på dyre lår.

Erhvervsmanden - den stålsatte - chefen. Ikke et overflødigt ord. Fortættet machoatmosfære.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og for nu at legitimere ægte folkelighed: Den populære troubadour, der for en gangs skyld har aflagt dialekten og siger fiffige sandheder - som den yngste søn i et gammelt eventyr.

Et par eksempler fra debatoplægget om folkeskolen, DLF og 'Skole og Samfund' har lanceret i fællesskab. Og alle udsagnene er rigtige. Det hele er der: Kreativitet - fællesskab - faglighed - færdigheder og så videre! Intet overraskende! Som det heller ikke ville have været, om der var blevet spurgt om ozonlagets tilstand eller Wolles økologiske afføringspiller. Der er altid en garde af Tordenskjolds soldater, der spørges, og som mener alt det rigtige!

Dem - iblandt - Anni Herfort i Jyllands-Posten den 23. december lidt flot kalder 'engagerede mennesker, der hver har en mening om skolen'. Det skal bemærkes, at under halvdelen af de adspurgte har skolesøgende børn!

Men hvor er perspektivet - dimensionen i oplægget? Er Danmark da kun befolket med 'vindertyper?' Succesmennesker - og er deres synspunkter da så væsentlige, at de skal danne afsæt i en debat om folkeskolen? Er der da intet brugbart meningspotentiale hos de resterende 98 procent af kongerigets befolkning? Alle dem, der bærer Danmark på skuldrene. Alle dem, der ikke udtaler sig offentligt - og heller ikke bliver spurgt! Vel næppe har rutine i hurtigt at mene noget! Alle dem, der ikke har økonomi til at konvertere til privatskole - hvis!

Desværre er de ikke interessante, og derfor bliver debatoplægget ufolkeligt, hvor det skulle være folkeligt! Bliver en ligegyldig pjece eller kampagneskrift mellem 100 andre!

Og så netop folkeskolen - hele folkets skole!

At undervisningsministeren sluttelig lader vægtige ord gå fra sig - med en moder/barn-skulptur som baggrundskulisse - og hvor førstnævnte ser bekymret ned på sidstnævnte - sætter debatoplægget i et tankevækkende perspektiv og rummer måske en overset og uønsket pointe!

Niels Christian Christensen

Hjørring