Debat
Når Nissen følger med
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tidligere var det ikke sjældent, at man hørte elever læse, så det var en fryd for øret. Hvad man hører i dag, er ingen lise for sjælen, og årsagerne er: Forstyrrede og skoleumodne børn, adfærdsvanskelige og børn lige fra junglen med ordforråd og accenter som gibbonabers. I en sådan kakafoni skabes ingen vellyd, og normale og velbegavede elever mister lysten til at lære lige fra skolestart. Og nissen flytter videre - med ikke sjældent uuddannede lærere, generelt dårlige lærebogssystemer, udasede forældre og lærere og mere eller måske navnlig mindre gennemtænkte projekter som krydderi. Tror man virkelig, at man af en sådan suppedas kan koge en suppe til stjerner i Michelin eller i internationale læseundersøgelser? Nej, den slags kan man kigge i stjernerne efter! Logik - måske ikke for burhøns - men burde nok være det for en professor i udviklingspsykologi ved Danmarks Lærerhøjskole, så lad det for en gangs skyld være folk, der arbejder i helvedet, der udtaler sig om det.
Bjarne Stig Hansen
København