Debat
Netbaseret læreruddannelse er meget ambitiøs
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen den 14. januar 2016 kritiserede Mikkel Björn Schmidt Olsen, der er lærerstuderende på UCC's uddannelse på Blaagaard, netbaseret uddannelse af lærere. Han påpeger, at fællesskabet mellem de studerende og mødet med underviserne er helt afgørende for de lærerstuderende. Netop derfor tilrettelægger vi vores netbaserede uddannelse ud fra en meget ambitiøs model, hvor de studerende alle er online samtidig. De kan stille underviseren spørgsmål og kommunikere med hinanden på samme måde som på den ordinære uddannelse. Underviseren kan også variere undervisningen, alt efter hvad han oplever er de studerendes behov på dagen. Når de studerende mødes fysisk med de øvrige studerende og underviserne, er der til forskel fra den ordinære uddannelse mødepligt.
I UCC har vi arbejdet med netbaseret læreruddannelse i 15 år. I evalueringer kan vi se, at når de netstuderende kommer ud på skolerne, er de generelt bedre til at arbejde med digitale undervisningsmidler. Derudover er der den fordel, at man laver mere skriftligt arbejde på netstudiet, og det er med til at skærpe de studerendes analytiske kompetencer. Endelig er det vigtigt at pointere, at vi ikke sparer penge på at udbyde netbaseret læreruddannelse. Den er tværtimod dyrere end den ordinære læreruddannelse - blandt andet fordi der løbende skal udvikles nye digitale undervisningssystemer. Mange af dem, der tager en netbaseret uddannelse, har fuldtidsarbejde ved siden af og knokler virkelig hårdt i fire år. Vi udbyder uddannelser på nettet, fordi vi mener, det er vigtigt, at alle skal have mulighed for at få den læreruddannelse, de ønsker sig.