Debat

Canadisk succes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at få inspiration til, hvorfor det canadiske skolesystem har så meget succes, besøgte vi (to lærere og undertegnede) fem canadiske skoler i 2005.

I Danmark diskuteres i øjeblikket tidligere skolestart, afskaffelse af 10. klasse, gymnasiereform, ændring af læreruddannelsen og meget mere.

Løsningen på de danske problemer er på mange måder ligetil: Overtag den canadiske model.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man har typisk to skoletyper - elementary school for børn fra 1.-6. klasse og highschool for børn fra 7.-12. klasse. Børnene starter et år tidligere end i Danmark, og 90 procent læser efter et år.

I elementary school har en lærer al undervisning på samme årgang år efter år og bliver følgelig ekspert på det klassetrin.

Lærerne kunne fortælle, at på grund af de få lærerskift var der meget ro og kun få konflikter. Lærerne har deres arbejdspladser og kontorer i klasserne, og børnene kommer til lærerens lokale og bliver undervist. Det giver en god respekt for omgivelserne.

På highschool er lærerne faglærere og underviser i samme fag og lokale hele ugen igennem.

Efter 7. klasse er der mange valgfag og forskellige niveauer, og adgangskortet til videreuddannelse er afhængigt af fagvalg og prøveresultater. En universitetsuddannelse kan have et krav om 88 ud af 100 mulige point.

Læreruddannelsen foregår på universiteter og varer fem år. Så er man kvalificeret til at undervise både på elementary school og highschool, og man får grundløn.

Hvis man supplerer sin uddannelse med et, to eller tre år, får man mere i løn.

Hele organiseringen virker meget rationel og objektiv.

Tilmed er lærerne glade og tilfredse med deres arbejdsliv, og børnene trives.