Debat
Naturfag og faglighed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Er flere timer til et fag lig større faglighed? Og hvad er faglighed? Er det, når elever kan reproducere indholdet fra en bog? Eller er det elevers personlige tilegnelse af et fagområdes grundlæggende begreber, færdigheder og tænkemåder til brug i mange forskellige sammenhænge? Forhåbentlig det sidste, for der ér forskel! Tid er vigtig, men ikke det afgørende for elevernes udbytte.
Skoleforligets flere timer til enkelte fag er et klart signal om opprioritering af den enkeltfaglige undervisning, isoleret fra andre fags synsvinkler. Dette gør vel kun opfyldelsen af paragraf 5.1 vanskeligere?
Vi må fastholde, at i folkeskolen skal børnene have mulighed for både at tilegne sig de enkelte fags indhold og metoder og at anvende de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem arbejdet med tværgående emner og problemstillinger - en kombination, som i øvrigt har bragt universiteter som Roskilde Universitetscenter og Aalborg Universitetscenter ganske langt.
Folkeskoleelever skal ikke lære videnskabsfag, men skal arbejde med undervisningsfag for at tilegne sig en bred omverdensforståelse blandt andet med naturfagligt indhold. De nuværende naturfag i overbygningen, biologi, geografi og fysik/kemi, har mange fælles indholdsområder. Eleverne kan dog kun sjældent kombinere fagenes behandling af de samme temaer. Skoleforligets beslutning om at lave en fælles afsluttende prøve i fysik/kemi og biologi kan dog opfattes som et vaklende skridt på vejen mod ét naturfag. I 'Pædagogisk Orientering' har vi forsøgt at belyse naturfag i skolen i et nummer af tidsskriftet, læs mere på www.po.ffw.dk DLF bør arbejde for skabelsen af ét naturfag - som det findes i flere af vores nabolande.
Keld Nørgaard
Pædagogisk Orientering