Debat
Morgensang og smukke sjæle
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I en tid, hvor det sociale sammenhold er en mangelvare, må skolerne gøre sig til talsmænd for det kulturelle og traditionerne.
Der har den sidste tid været en del meningsudvekslinger om morgensang i skolen. På Utterslev Skole, Københavns Kommunes nybyggede folkeskole, er vi ikke i tvivl: Vi har morgensang hver morgen, og det er en personlig, kulturel og social berigelse, som vi ikke vil undvære.
På skolen møder lærerne i klasserne ti minutter før børnenes mødetid. De modtager børn og forældre, hører småbeskeder og kan indgå aftaler med forældrene. Børnene hænger tasker og overtøj på plads, tager deres sangbog og går ud i fællesrummet, hvor de så sidder klar til morgensamlingen - klassevis sammen med læreren. Faktisk har vi hver morgen, også 40-50 forældre, der bliver og er med til morgensamlingen, inden de går på arbejde.
Morgensamlingen starter med en sang eller to. Vi har både sangbøger og sangmapper, så vi skiftevis kan synge de mere klassiske sange og lære nye sange i fotokopieret udgave.
Derefter kan det være, at en klasse vil optræde med noget, nogle børn har noget at sige, eller at skoleinspektøren eller en lærer fortæller ganske kort om en begivenhed, der knytter sig til dagen: Hvad er ramadan? Hvem var Santa Lucia? Hvorfor sner det? Hvorfor er der mange stjerneskud lige nu? Vi slutter morgensamlingen med at synge skolens særlige fødselsdagssang for den/dem, der har fødselsdag. Hele samlingen varer lidt mindre end et kvarter, og så vinker vi farvel til forældrene og går i gang med skolearbejdet.
Den tid, vi bruger til morgensangen, er godt givet ud! I vores samfund er traditioner, ritualer og varetagelse af det sociale/kulturelle sammenhold en mangelvare. Skolerne bliver også mere og mere individualiserende. I den situation er der meget behov for, at nogen gør sig til talsmænd for det fælles, det kulturelle og traditionerne. Både børn og voksne får fælles markeret, at dagen er startet, de får stemt sindet og har en rar måde at komme i gang på. Dette er værdifuldt, og det er min erfaring, at det har stor betydning for elevernes udbytte af formiddagens undervisning, hvordan dagen kommer i gang.
De forældre, der deltager i morgensamlingen, fortæller os, at de sætter stor pris på den dejlige måde at starte dagen på, før de kører på arbejde.
Man kunne så påstå, at børnene kan nå at regne fire regnestykker i den tid, de er til morgensamling. Men det ville som sagt være et dårligt bytte, for smukke oplevelser giver smukkere sjæle.
Søren Thorborg
Utterslev Skole