Debat

En gyser

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Afgangsprøven besegler en elevs skæbne' hedder en overskrift i Folkeskolen 50-52/2002. Ah, en gyser! Videre læses der: 'Afgangsprøvekarakteren betyder mere end forældrenes uddannelsesniveau for, hvor langt man når i det videre uddannelsessystem'.

M'glup, hvorfor blev filosofikum afskaffet?

Elevens evner, intellekt, interesser, gåpåmod, kreativitet, sociale færdigheder bestemmer, hvor godt eleven klarer sig i uddannelsessystemet. Noget andet er, at der kan være sammenfald mellem en dårlig afgangsprøve fra folkeskolen og et senere lavt uddannelsesniveau. Man kan sagtens præstere begge dele. Nemt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Havde drengen ikke skrammet knæet, da han væltede med sin cykel, havde han nok taget stort kørekort'.

Lamslået læser man videre, og minsandten, artiklen eskalerer og slutter sådan her: 'Analysen viser også her, at elevens karakter fra folkeskolen har endnu større betydning end mors og fars uddannelse for, hvor god en studentereksamenskarakter eleven får'.

Er artiklen et indlæg i den veldædige debat om den 'ikke knækkede sociale arv', eller hvad hulen er meningen - et råb om hjælp fra journalisten?

Mogens Clausen

Ebeltoft

Svar

Artiklen 'Afgangsprøven besegler en elevs skæbne' er en nyhedsartikel bragt på folkeskolen.dk en onsdag morgen med det formål at fortælle læserne/lærerne, at Danmarks Evalueringsinstitut samme morgen offentliggjorde en analyse, der sammenholdt de individuelle afgangsprøvekarakterer med, hvordan det siden var gået de pågældende afgangselever i uddannelsessystemet - en helt unik undersøgelse, som da også vakte behørig opsigt i medierne.

Artiklen er altså ikke ment som et debatindlæg eller en holdningstilkendegivelse. Hvordan Evalueringsinstituttet derimod konkluderer, kan du selv studere nærmere i analysen, som findes på www.eva.dk

Noget andet er, at vi på Folkeskolens redaktion vurderer, at spørgsmålet social arv er uhyre vigtigt, og det er derfor et emne, vi vil behandle i en række artikler i den kommende tid. Se side 34.

Karen Ravn

webredaktør, www.folkeskolen.dk