Debat
Smid væk-mentalitet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Anni Herfort. Du svarer godt nok på de to læserbreve angående det forsvundne specialundervisningstillæg i Folkeskolen nummer 48, men du svarer ikke godt nok - synes jeg og andre.
For lige at friske din hukommelse lidt op:
Inden Overenskomst¡93 fik lærere ved heldagsskoler og observationsskoler beregnet deres undervisning som specialundervisning (8=9). Ved Overenskomst 93 fik lærere ved heldagsskoler og observationsskoler ikke de 15 minutters ekstra forberedelsestid, som andre specialundervisere fik. Til gengæld fik de talt deres frikvarterer med som Ø-tid. Forklaringen var dengang, at frikvartererne ved heldagsskoler kunne være ret specielle i forhold til den almindelige folkeskole - derfor denne ordning, som stort set gav det samme som de ekstra 15 minutter.
Ved Overenskomst¡99 blev frikvartererne talt med i skoletiden for alle lærere - også for lærere ved heldagsskoler og observationsskoler. Derfor forekom specialundervisningstillægget som en logisk kompensation for den mistede 'specialundervisningstid'.
Hvor er vores specialundervisningstid blevet af? Som fagforening smider vi da ikke bare velerhvervede rettigheder ud ad vinduet? Eller gør vi?
Væk er de i hvert fald!
Dette forlig blev indgået i august, og afstemningsresultatet i hovedstyrelsen var 17-8 (?), så det er vel ikke bare mig, der synes, at 'smid væk-mentaliteten' når urimelige højder.
Sven Poulsen
Slagelse
Svar
Anne Margrethe Walldén, formand for Heldagsskoleforeningen, har i et åbent brev til undertegnede og hovedstyrelsen rejst tilsvarende spørgsmål. Den henvendelse bliver behandlet på næste hovedstyrelsesmøde. Derfor vil jeg vende tilbage med et svar på hovedstyrelsens vegne, når mødet er overstået.
Anni Herfort
formand for DLF