Debat
Ingen gennemsnit under 8
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Engang førte jeg en 10. klasse op i engelsk - med et usædvanlig godt resultat. Gennemsnittet var over 10. Jeg blev lykønsket af kollegerne, hvilket jeg afviste med, at det faktisk var eleverne, der havde lavet præstationerne. På en måde skammede jeg mig faktisk lidt over det høje gennemsnit, for tænk nu, hvis det bundede i, at censor og jeg i virkeligheden havde givet for høje karakterer? Efter 25 år som eksaminator og censor ved jeg, at den slags sker.
Hvis denne afgangsprøve havde været afholdt for to år siden - i dansk eller matematik - havde vores skole været placeret som topscorer i de nyligt offentliggjorte prøveresultater for hele landet - uanset at gennemsnittet lå på det helt normale 8-tal året efter. Det fine resultat var ikke et udtryk for skolens samlede kvalitet, men var en blanding af en 'heldig årgang' og måske en for høj bedømmelse. Det kunne lige så godt have været modsat: En uheldig årgang og en 'hård, men uretfærdig' bedømmelse. Den slags sker også.
Når man nu sammenligner landets prøveresultater, kan det i nogle tilfælde resultere i et til- eller fravalg af den enkelte skole, som om en enkelt årgang og et enkelt prøveresultat tegnede hele skolens virksomhed. Vi har faktisk allerede oplevet det, idet vores skole blev placeret som den fjerdebedste i amtet - ud fra en to år gammel danskprøve! Så nu er der forældre, der gerne vil have deres børn her til vores 'eliteskole'. Andre steder går det lige omvendt og lige så uretfærdigt og uhensigtsmæssigt.
For nogle få år siden sad jeg ved en skole-hjem-samtale med et forældrepar, som mente, at det 8-tal, jeg havde givet deres datter i årskarakter, var for lidt. (Givet og givet. . . det var nu bare min bedømmelse af pigens standpunkt). Jeg tilbød derfor, at forældrene selv kunne vælge karakteren. Værsgo: Alt fra 9 til 13. Det gjorde dem ikke synderlig gladere.
Det er naivt at tro andet, end at skolelærerne vil hæve bedømmelserne, hvis karakteren fremover misbruges til at fordømme faglæreren og skolen - i stedet for at bedømme den enkelte elevs præstationer. Det vil 'devaluere' 13-skalaen, for hvem vil være med til at stemple en hel skole som specielt uduelig (eller attråværdig) på grundlag af en mere eller mindre tilfældig prøvesituation? Det vil hverken eksaminator (klassens lærer) eller censor (en kollega fra en anden skole). Voila! Ingen gennemsnit under 8. Vi bliver 'utrolig gode' alle sammen! Er det mon dét, karakterrytterne gerne vil opnå? Så for min skyld gerne.
Kjeld Glückstadt
Gladsaxe