Debat

Sæt folkeskolens potentiale fri

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg elsker at være lærer og har været det siden 2010. Jeg har altid været meget engageret i mit arbejde. Får en kæmpe energi af kontakten og relationen med eleverne, og at se elever rykke sig både fagligt og socialt er stort«.

Sådan siger en af de 1.232 lærere, der har deltaget i den undersøgelse, som tre forskere på Professionshøjskolen København har gennemført, og som blev omtalt på folkeskolen.dk i sidste uge. Det er ét citat, men stort set alle de deltagende lærere udtrykker noget lignende, når de skal fortælle, hvad der driver dem i arbejdet som lærere i folkeskolen.

Der er også næsten enslydende udtalelser, når lærerne beskriver, hvad der gør lærerjobbet svært. Det er at have for lidt tid til netop det, som er det allervigtigste i lærerarbejdet, nemlig relationen til eleverne og at kunne planlægge og gennemføre undervisning, som alle elever kan vokse ved.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærere har givet udtryk for samme motivation i lærerarbejdet i flere andre undersøgelser. Vi genkender også årsagen til, at mange lærere har det så svært, at de overvejer at stoppe som lærere i folkeskolen. Faktisk overvejer 25 procent ifølge undersøgelsen at stoppe med at arbejde i folkeskolen.

Der er allerede stor mangel på uddannede lærere i folkeskolen - 16 procent af lærerstillingerne er besat med ikkelæreruddannede, så folkeskolen kan ikke holde til, at flere lærere forlader den.

Den gode nyhed er, at det er muligt at standse flugten fra folkeskolen. Svarene i undersøgelsen angiver tydeligt, hvad det er, der skal til, for at lærere gerne vil arbejde i folkeskolen. Og det helt fantastiske er, at hvis der gives bedre vilkår for at lykkes med undervisningsopgaven, så vil eleverne også få bedre resultater.

Vi ved fra andre undersøgelser, at læreres trivsel - forstået som mulighed for at lykkes med opgaven - hænger uløseligt sammen med gode resultater for eleverne. Og vi ved, at lærere, ud over at være motiveret af at se progression hos deres elever og have et godt samarbejde med kollegaer, også er motiveret af at betyde en forskel for samfundet.

Der er et fantastisk potentiale i at lade lærere udfolde sig og fokusere på det, de blev lærere for. Det er ikke at springe efter topstyrede projekter eller arbejde i læringsplatforme. Det er at se eleverne og planlægge god undervisning for dem sammen med kollegaerne.

Resultatet af undersøgelsen er entydigt, og det gælder både nyuddannede og erfarne lærere. Det vil være en rigtig god ide at bygge skolens udvikling på det, lærere mener, der skal til, for at de kan lykkes med undervisningen.

Både folkeskolen og samfundet vil nyde godt af det.