Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Afdøde Peter Kemp introducerede begrebet halvdannelse, så begrebet »halv« er ikke noget nyt i skoleregi. Vi erfarer i øjeblikket, at forskere og politikere giver udtryk for, at skolereformen kun er »halvt i mål«. To forskere, Tanggaard og Rasch, har endda sat spørgsmålstegn ved, om reformen overhovedet »kommer i mål«, måske er den halvfærdig, måske skal den reformeres eller revolutioneres - i hvert fald evalueres før tid.
Det var vist en ørkenvandring, skolen begav sig ud på i 2014; en tvungen ørkenvandring skubbet af sted af voksnes begejstring for iagttagelse af iagttagelser. Børnene skulle nu også lære at træde et skridt tilbage og lære at iagttage læring. Sagen, fagene og lærerens lidenskab for undervisning skulle fordampes, så skolen kunne fremstå kontrolleret og overskuelig i nogle tusinde punkter.
Naturligvis er en metakognitiv øvelse meningsfyldt; men selve meningen med skolen er ikke her, det er at dykke ned i de problemer, livet stiller. Det bliver selvfølgelig ikke så overskueligt og kontrolleret, men derved bliver skolen helet, lærere bliver lærere.