Debat

Aarhus går i spidsen for frihed til skolerne

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter frustrationer, suk og et langt, sejt træk er 3.170 bindende mål i folkeskolen nu blevet vejledende. De faglige mål for, hvad eleverne skal kunne i fagene, er stadig de samme, men skolerne har fået øget frihed til at planlægge vejen til målet.

Og med Aarhus i spidsen er vi nu godt på vej til at gøre læringsplatformen til et værktøj for læreren frem for et målstyringsværktøj. Med den nye lovgivning, der løsner bindingerne i målene for elevernes læring, er der givet et større råderum til at tilrettelægge undervisningen. Det betyder, at præmissen for planlægningen af undervisningen er ændret, så skolerne frit kan vælge, hvordan de vil anvende læringsplatformen. Det er godt, for det er lokalt på skolerne, man har den fornødne viden og erfaringen til at skabe den gode undervisning for den enkelte klasse og elev.

Nu skal vi have den gode udvikling helt ud på skolerne. Og det kræver dialog, når vi skal finde den fælles forståelse og retning. Derfor har vi i Aarhus på tværs af lærerforening, skolelederforening og forvaltning nedsat et forum, hvor vi skal drøfte, hvordan friheden til planlægning af undervisning skal udmøntes sammen med eksisterende krav til elevernes faglige og sociale læring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det nedsatte forum skal give ledere og medarbejdere et afsæt og en understøttelse i diskussionen af, hvad ændringerne i Fælles Mål og en øget didaktisk frihed får af betydning for lærernes brug af læringsplatformen. Det vigtige er, at der i sidste ende opnås en fælles forståelse for sammenhængen mellem folkeskolens formål og arbejdet med målene for elevernes læring i planlægning af undervisningen. Dialogen skal gerne nå derhen, hvor læringsplatformen bruges der, hvor det giver mening for undervisningen og planlægningen af denne.

Netop nu tilbydes kommunerne dialogmøder landet over med Danmarks Lærerforening, KL, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen samt Undervisningsministeriet. I Aarhus har interessen for det begrænsede antal pladser til møderne været så stor, at vi arbejder på at afholde et særskilt Aarhus-møde.

Det siger meget om, at vi bevæger os i den rigtige retning, og at dialogen efter ændringen af de faglige Fælles Mål er både efterspurgt, positiv og nødvendig.