Debat
Svar til Torben Antonsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ærgerligt med negative overskrifter
Kære Torben Antonsen.
Jeg har arbejdet ud fra den grundregel, at vi ikke vil anbefale noget, vi ved giver eleverne dårligere undervisning. Til gengæld skal vi altid være parate til at præsentere et konstruktivt alternativ, der solidt bygger på den viden, der er til rådighed.
»Vi læser for livet«, »Naturfag - en udfordring for alle« og »Gør en god skole bedre« er nogle blandt mange eksempler på dette. Jeg kunne have ønsket, at det var disse og vores mange andre udspil, der havde ryddet forsiderne, men de passer ikke ind i mediernes konfliktmodel. Hvis du mener, at disse udspil er 70'er-agtige eller bagstræberiske, vil jeg gerne høre begrundelsen.
Jeg gør mig umage for at følge med i den pædagogiske forskning og har blandt andet haft stort udbytte af min deltagelse i International Summit on the Teaching Profession. Jeg undrer mig over, at det grundlag, regeringen byggede sin reform på, er i klar modstrid med den viden, vi her er blevet præsenteret for.
Jeg er helt enig i, at det er værdifuldt med gode samarbejdsrelationer. Derfor opbyggede jeg et tæt samarbejde med KL op gennem nullerne. Samarbejdet blev ensidigt afbrudt af KL i 2011. Vi har efter 2013 forsøgt at genetablere det med et udspil om »Kvalitet i undervisningen«, men det er KL åbenbart ikke parat til - endnu! Jeg søger kompromiserne - ellers var jeg nok heller ikke formand for Forhandlingsfællesskabet - men der skal to til et kompromis.
Du er meget velkommen til at skrive til mig, hvis du oplever, at jeg udtaler mig usagligt. Mit mål er, at vi kan lykkes med vores vigtige opgave.
Anders Bondo Christensen , formand for DLF