Debat

Folkeskolen flytter ind i hjemmet!

I Amerika er det meget almindeligt med hjemmeundervisning i modsat til i Danmark, men hvad er grunden?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjemmeundervisning vs. Folkeskolen

I Amerika er det meget almindeligt med hjemmeundervisning, hvor det i Danmark dog ses i beskedne antal. Men hvad er grundet til dette? Er vi ikke klar over muligheden for hjemmeundervisning eller har vi ikke tiden/lysten? 

Nu er jeg selv tilhænger af hjemmeundervisning, idet at jeg har en dreng med autisme. Min søn er en helt anden i hjemmet end når han f.eks. er i skole, steder med mange mennesker. Jeg er kommet frem til den konklusion at læring ikke kommer nemt for et menneske, der i forvejen skal takle utrykke situationer og hvor energien strømmer ud, idet personen har svært at finde ro. Og i sådan en situation er hjemmeundervisning den rette vej, for at sikre at der er udvikling og indlæring. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I min tid som hjemmeunderviser, har jeg oplevet mange muligheder og udfordringer. Men det at tage læringen ud i naturen og eksperimentere, har givet en stor ændring i lysten til at lære for min søn. Ved at han er autist og meget visuel og observerende, er dét at få det i hænderne og prøve tingene af, givet en stor værdi i hans læring. Dette gælder for mange og ikke kun børn med autisme. Det visuelle og eksperimenterende udvikler børn og unge! Som hjemmeunderviser, der ikke er uddannet lærer, kan det være en udfordring at tilføre undervisningen den samme værdi og indhold som i Folkeskolen. Dog skal man ikke fortvivle, da der er mange muligheder til indkøb af undervisningsmaterialer og især udstyr til eksperimenter og forsøg. 

Men hvad med de situationer, hvor der umiddelbart ingen udfordringer er? 

Vil normalt udviklede børn og unge, have en positiv udvikling ved hjemmeundervisning? Læring er jo ikke kun matematik, dansk og biologi. Det er også det at lære sociale færdigheder og udvikle en selvstændighed! Hvor meget social samvær har et barn/ung med forskellige aldersgrupper, når der hjemmeundervises. Dette er et ansvar som hjemmeunderviseren, tager på sig og sikre at alle områder bliver dækket for at sikre sig at barnet/den unge får fuld udnytte af hjemmeundervisningen. 

Det er tydeligt at forstå, at forældrene gerne til have muligheden for at tilbringe mere tid med deres børn eller endda give deres børn en individuel tilpasset undervisning. Men det er noget der skal vurderes individuelt. Der kan være både helbredsmæssige årsager eller sociale årsager som gør hjemmeundervisningen til det helt rette miljø for læring.   

Hvad siger du til hjemmeundervisning vs folkeskolen?