Debat

Attraktive og ambitiøse professionsuddannelser

Månedsmagasinet Undervisere beder to debattører forholde sig til det samme emne og give hinanden svar på tiltale. Gå i clinch med dem på undervisere.dk/debat

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hos Socialdemokraterne er vi hverken optaget af, at stort i sig selv er godt, eller at flerfaglige kæmpeinstitutioner er bedre end færre faglige institutioner - i modsætning til regeringen.

Vi er i stedet optaget af, hvordan uddannelsernes indhold bliver styrket, så langt flere unge har lyst til at starte på og gennemføre en videregående professionsuddannelse.

SR-regeringens CVU-reform fra 2000 blev desværre ikke fulgt til dørs blandt andet på grund af regeringsskiftet kort efter. Der blev ikke investeret i de nye CVU'er (Center for Videregående Uddannelser), og midlerne til at udvikle videnscentre, forskningstilknytning og bedre studiepraktik blev taget fra grunduddannelserne. Det har medført lærerløse timer på lærerseminarierne, fordi der kun var ét sted, udviklingsarbejdet kunne finansieres fra - grunduddannelserne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nu er der mulighed for at følge CVU-reformen ordentligt til dørs. Vores uddannelsespolitiske mål er at give de mellemlange videregående uddannelser muskler nok til for det første at styrke forskningstilknytningen, videndelingen og den praksisnære udvikling mellem universiteterne, de nye professionshøjskoler og helt ud i praksis i folkeskolerne og daginstitutionerne. For det andet skal studiepraktikken forbedres. For det tredje skal internationaliseringen styrkes i samarbejde med dygtige udenlandske institutioner. Og for det fjerde skal der udvikles nye uddannelser - også professionsmaster - og bedre efter- og videreuddannelser.

Ikke mindst på grund af pres fra Socialdemokraterne og De Radikale lykkedes det at få et permanent økonomisk løft til professionshøjskolerne med udmøntning af globaliseringspuljen. Men afgørende bliver, hvad pengene skal bruges til. Stort er ikke godt nok i sig selv. Det handler om indhold.

John Illum: Det er kun glædeligt, hvis forhandlingerne på Christiansborg kan flytte fokus væk fra institutionspolitik og mod uddannelsespolitik. Der er behov for at gøre læreruddannelsen langt mere attraktiv for at få flere unge med lyst til at blive lærer. Derfor skal læreruddannelsen have et perspektiv frem mod en femårig uddannelse. Dette ses ikke i regeringens oplæg. |

»Nu er der mulighed for at følge CVU-reformen ordentligt til dørs«