Anmeldelse
Crossroads 10
Godt, men lige lovlig klassisk
"Crossroads" til 10. klasse er et vedkommende og indbydende engelsksystem. Materialet er grundigt og interessant, men ligner til forveksling adskillige andre undervisningssystemer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Crossroads'" emnevalg er forholdvis klassisk: "India", "The Blue Planet", "Changes", "Media Voices" og "Evergreen". Dog er emnerne præsenteret på en forfriskende måde. Teksterne er grundige, det samme tema belyses fra flere sider, for eksempel forklares kastesystemet i "India" først i punktopstilling for dernæst at blive beskrevet som et tema i et moderne sekulært, demokratisk Indien.
Fakta:
Titel: Crossroads 10
Forfatter: Halvor Heger, Nina Wroldsen, Lisbeth Kodal
Pris: 210
Sider: 144
Type: Texts
Forlag: Gyldendal
Pris: 210
Sider: 144
Type: Texts light
Pris: 172,5
Sider: 104
Type: Tasks
Pris: 655
Sider: 106
Type: Lærervejledning
Pris: 437,5
Type: Lærer-cd
Pris: 433,75 pr. år pr. klasse pr. i-bog. Samlet pris med rabat: 520,-
Type: i-bog + i-bog light
Den webbaserede del af "Crossroads" tager udgangspunkt i tekstbogen. I-bogen kan læses på skærmen, man kan vælge at få teksten læst op. Oplæsningen er god, tydelig – og ikke mindst autentisk. Teksterne læses af native speakers med forskellig accent. I-bogen er materialets perle. Den er meget overskuelig på trods af de mange forskellige features.
I-bogen indeholder således link til opgaver, til word bank, til oplæsning eller til eksterne link. De eksterne link er for eksempel en henvisning til FN's definition af børnearbejde eller et link til en video om Malala Yousafzai. De små link fungerer godt, det er let at bruge dem, og opgaverne er gode og korte.
Opgavebogens layout er næsten dogmeagtigt. Der er ingen fede billeder, der er ingen fyld-selv-opgaver eller andet, som kan bryde teksten. Det eneste, som bryder siderne en smule, er de små diskrete orange piktogrammer, som fortæller, om opgaven er et faktatjek, et diskussionsoplæg eller en skriftlig opgave. Det er befriende præcist. Opgaverne er meget varierede, og der er god mulighed for at arbejde sig uden for teksterne videre ind i temaet, der er slået an i tekstbogen.
Lærervejledningen indeholder naturligvis en introduktion til materialet – og det sprogsyn, som ligger bag. Fokus i materialet er kommunikation og læringsstrategier – hvilket materialet lever op til. Desuden er der som vanligt kopiark til supplerende opgaver, forslag til og korte omtaler af film, som passer til temaerne, og skabeloner til synopsis til 10.-klasseprøven.
Materialet er spændende, teksterne er vedkommende og har et stærkt autentisk præg. Oplæsningerne virker naturlige. Opgaverne i opgavebogen er gode, opfindsomme, relevante og meget varierede. I-bogen er overskuelig og let at finde rundt i.
Og det mindre gode: Jeg savner lidt flere skønlitterære tekster. Ville gerne have emnerne belyst fra en kunstnerisk, litterær vinkel også. Det er ofte i de litterære tekster, den gode samtale mellem eleverne tager sit udgangspunkt. Men jeg vil samtidig understrege, at der blandt teksterne er fortællinger, som er rørende og personlige og derfor i nogen grad kan siges at erstatte de skønlitterære mangler.
Niveauet i tekstbøgerne er højt – også i lightudgaven. Det er ikke i sig selv et problem, men lightudgaven er ikke voldsomt meget lettere. Teksterne i lightudgaven er kortere, men det får dem faktisk ofte til at blive sværere at læse, fordi man ikke får uddybende forklaringer på begreber. Så differentieringsopgaven er ikke løst med de to tekstbøger. Lightudgaven er ikke så vellykket.
Det samme kan man sige om den medføglende cd. Cd’en har fantastiske eksempler på autentisk sprog – men kun den skrapt trænede elev vil kunne forstå teksterne. Umiddelbart virker cd’en forholdsvis ubrugelig på grund af sværhedsgraden.