I et demokratisk
samfund er en af skolens vigtigste opgaver at skabe borgere, der ønsker at
engagere sig i folkestyret og samfundet. I Danmark har vi en opfattelse af, at
vores folkeskole er særligt god til at løfte denne opgave. Desværre har den
forestilling ikke længere hold i virkeligheden.
I aftaleteksten til folkeskolereformen,
der trådte i kraft i 2014, står der: ”Vores folkeskole er blandt de bedste til
at udvikle eleverne til aktive medborgere (…)”. Den vurdering kan vi
ikke længere genkende på skolerne, og den bliver heller ikke støttet af
forskningen. Derimod viser forskningsprojektet International Civic and
Citizenship Education Study (ICCS) fra 2016, at danske skolebørn sammenlignet
med elever fra andre lande orienterede sig mindst mod at udfylde rollen som
aktive medborgere.
Siden 2016 har skolerne haft et
kontinuerligt fokus på faglig målopfyldelse, og under coronapandemien led
elevdemokratiet og fællesskabet et kæmpe knæk. Det taler for, at tendensen kun
er fortsat. Sjovt nok svarer de danske skolebørn i undersøgelsen, at deres medbestemmelse
kunne gøre skolen til et bedre sted at være. Så hvorfor er eleverne ikke mere
optagede af at engagere sig i elevrådet på skolen?
Fravær af
indflydelse
En væsentlig
forklaring er, at eleverne ikke oplever demokratiet i praksis. Der levnes ikke meget
plads til elevernes indflydelse på skolen, og så gider de ikke være med. Hvem
har ansvaret for at styrke elevernes motivation for demokratisk deltagelse? Det
har vi alle, der arbejder i folkeskolen eller sætter rammerne for skolens
virke.
I
løbet af de seneste årtier har politikerne i stigende grad sat alle sejl ind på at opnå bedre faglige resultater, så
Danmark kan klare sig i den internationale konkurrence. Folkeskolereformen, som
skolerne strukturerer deres arbejde efter, bygger på denne præmis. Det betyder,
at demokratiet kommer i klemme i vores bestræbelser på at målopfylde i de
enkelte fag. Folkeskolen er på sin side heller ikke uden ansvar.
ICCS-undersøgelserne fra 2009 og 2016 viser, at skolens lærere og ledere
prioriterer elevernes deltagelse i skolen som det mindst vigtige aspekt af
elevernes demokratiske dannelse overhovedet. Så kan det godt være, at lærerne
er gode til at opmuntre eleverne til selv at tage stilling, at diskutere
synspunkter og sige deres mening, selv om nogle er uenige, men vi skal nå
længere endnu!
Der levnes ikke meget plads til elevernes indflydelse på skolen, og så gider de ikke være med
Eleverne tilbringer en kæmpestor del af
deres barndom i skolen, men har kun minimal indflydelse på deres hverdag i
klassen og på skolens udvikling.
Fraværet af indflydelse gør ikke noget godt
for elevernes trivsel eller deres oplevelse af at være en del af et fællesskab.
Derimod oplever vi, at det for eleverne kan være forbundet med både stolthed,
glæde og meningsfuldhed at tale elevernes sag på skolen.
Elevernes
talerstol
Siden 2017 har Martin Horowitz Johansen arbejdet
som elevrådskontaktlærer på Lindevangskolen på Frederiksberg. I samspil med
elever, pædagoger, lærere, ledelse og skolebestyrelse har skolen skabt vigtige
forandringer, der viser, at det nytter at gøre en forskel.
Et kontinuerligt og systematisk arbejde
med elevdemokrati på Lindevangskolen har skabt en bevægelse fra et passivt
elevdemokrati, hvor eleverne først og fremmest deltog i elevrådet for at nyde
godt af den årlige cola- og pizzadag, til et sted, hvor de i stigende grad
stiller op for at tale elevernes sag på skolen.
På skolen er der blevet formuleret et
demokratisk børnesyn, og skolen har udviklet en demokratiproces med
udgangspunkt i taler fra elevrådsrepræsentanterne om, hvad de ønsker, at skolen
skal sætte fokus på – for eksempel kortere skoledage, bedre indeklima og renere
toiletter. Skolens ledelse forpligter sig på at prioritere tre udvalgte
elevsager. I 2018 skrev elever fra 11 klasser taler om, hvilke forandringer de
ønskede på skolen. I 2022 steg tallet til 27 deltagende klasser. Næste skridt i
Lindevangskolens demokratiske udvikling er at bringe demokratiet tættere på
elevernes liv i klassen. Det sker i slutningen af skoleåret, når lærerværelset
får besøg af Arbejdermuseet og skal tale om demokratisk pædagogik.
Arbejdet med at gøre skolen mere demokratisk
har også skabt en bottom-up-effekt på Frederiksberg Kommunes elevdemokratiske
tiltag. De sidste to år har Frederiksberg Fælleselevråd afholdt aktiviteten
"Elevernes Talerstol", som er formet over samme skabelon som
Lindevangskolens demokratiproces. Her får eleverne ordet og taler foran
borgmester Michael Vindfeldt, kommunens undervisningsudvalg og skoleledere.
Arbejdet er langtfra i mål, men arbejdet viser, at man over tid kan skabe en
mere demokratisk skole, hvis skolen er vedholdende og samarbejder om projektet.
Mere magt
til eleverne
Problemet med
den nuværende skolelov er, at den er skabt af politikere og embedsmænd og
styret af de samme. Vi skal hen mod en ny skole, hvor der er langt større
frihed i undervisningen. Det skaber nemlig rum til elevinddragelse. I den
forbindelse kan skoleledelser gøre en stor forskel. Der er allerede
skoleledelser i dag, der tænker eleverne ind både i strukturen på skolen – ved
at sikre elevrepræsentanter i klasser, valg til elevråd og
undervisningsmiljørepræsentant og skolebestyrelsen – og i skolens værdier,
hvilket blandt andet ses på de mange rettighedsskoler.
Vi
oplever, at elevernes demokratiske engagement vokser, når de voksne skaber
plads til elevernes stemmer og medbestemmelse. I den ånd er Grundlovsfesten et
nyt og væsentligt initiativ. Sammen med omtrent 50 personer fra blandt andet
skoleverdenen er vi gået sammen om at starte en grundlovsbevægelse ved at
inspirere skoler til at fejre grundlovsdag med en fest for og med eleverne. Vi
vil skabe noget, der er så vitalt og vigtigt for vores samfund, at du ikke kan
tage det væk igen. Med kreativitet og nysgerrighed over for, hvad vores land
egentlig er, entrerer børn ind i demokratiet på denne dag. På denne dag minder
vi hinanden om vores friheder og historien, der har formet os, og spørger, hvor
vores demokrati skal hen.
Børnene får styrket deres demokratiske
selvtillid ved at være med til at bestemme festernes form og indhold.
Grundlovsfesten giver eleverne en platform til at udtrykke sig kreativt gennem
både sang, teater, dans og leg og til at tage ordet. Eleverne kan holde taler
til politikere, skoleledere og andre beslutningstagere. Vi voksne forpligter os
til at lytte. Det skylder vi ikke kun eleverne, men også vores demokratiske
livsform.
Så
hvorfor er eleverne ikke mere optagede af at engagere sig i elevrådene på
skolerne? Vi tror, vi skal starte med at give børnene i Danmark mere magt, og
så skal de med tiden nok blive bedre til selv at række ud efter den.