Undervisere i indskolingen og mellemtrinnet inviteres til en underholdende og
inspirerende eftermiddag i teatrets og filosofiens tegn.
Få inspiration til, hvordan du
kan bruge teatret og forestillingernes tematik i din undervisning.
Få viden om, hvordan du kan
forberede og efterbearbejde forestillinger ved hjælp af spil og
undervisningsmateriale.
Se små udpluk fra kommende
forestilling og tal med instruktør og skuespillere
Mød vores filosof David Mark
Larsson og hør ham fortælle om filosofi i børnehøjde
Og få lidt godt til ganen – og
mød hinanden.
Regler for arrangementskalenderen
Arrangementskalenderen på folkeskolen.dk er et gratis tilbud om at præsentere arrangementer fra Danmarks Lærerforening og DLF's kredse, de faglige foreninger for lærere samt andre arrangementer målrettet lærere, skoleledere, børnehaveklasseledere og vejledere/konsulenter i sektoren, hvis disse arrangementer har en deltagerpris på max. 1000 kr. Har du et arrangement, du ønsker optaget i kalenderen, kan du indsende det på email til folkeskolen@folkeskolen.dk - husk at anføre tid, sted, pris, dagsorden/emne samt kontaktinfo/link Ved andre arrangementer henvises til muligheden for at annoncere.
Sted
for arrangementet:
Onsdag d. 1. marts 2023 kl.
15.00-17.00 hos Teater Hund på Krudttønden,
Serridslevvej 2, 2100 København Ø
15.00-15.10: Velkomst ved producent Kenneth Gall og Teater Hunds
Lærer-Teater-Netværk. Samt præsentation af netværket.
15.10-15.25: Visning af udvalgte scener fra “TAB &
VIND – en forestilling om konkurrence?”.
15.25-15.45: Oplæg ved kunstneriske leder, dramatiker
og instruktør Methe Bendix om måden at gøre store temaer relevante og
interessante for både små og store i teatret. Samt få et indblik i ideerne til
kommende projekter.
15.45-16-00: Dialog og fælles erfaringsudveksling.
Vi i teatret er ret nysgerrige på lærernes hverdag og læringsverden.
16.00-16.15: Pause og forfriskninger
16.15-16.25: Pep-talk af Rikke Petersen om brugen af SPIL og
undervisningsmateriale.
16.25-16.45: Oplæg med filosof David Mark Larsson om at arbejde
med filosofisk tænkning i relation til teateroplevelser.
16.45: Et koldt glas, lidt knas og networking.
Teatrets forestillinger og
deres tematikker er unikt udviklet til målgruppen, og derfor ønsker vi at
inspirere til, hvordan teateroplevelsen foldes mere ud, end blot en isoleret
oplevelse i teatersalen. Vi ønsker med salonen at åbne det kunstneriske og
skabende rum, og vi ønsker inspirerende samtaler om brugen af teater i børns
udvikling. I Teater Hund arbejder med tre forestillingsforlængende greb: Spil,
som eleverne selv kan spille i skolen eller hjemme. Undervisningsmateriale, som
igangsættes af underviseren, samt filosofiworkshops, hvor der åbnes for
forestillingen tematik. Sidstnævnte skaber rum for børns filosofiske tanker ved
at forbinde æstetik, leg og undren, med konkrete bud på, hvordan man kan gribe
det an i undervisningen og dermed udfolde teateroplevelsen.
Spørgsmål, som vi i Teater
Hund er nysgerrige på vedr. skolelivet
· Hvilke temaer optager jer i
klassen?
· Hvad vil I gerne have med hjem
fra en teaterforestilling?
· Er det, at der findes
undervisningsmateriale eller spil til forestillinger, vigtigt for jer?
· Hvilke
samarbejder/aktiviteter udover forestillinger kunne I tænke jer fra et teater?
· Skal valget af en
forestilling kunne passe ind i en læreplan/læseplan?
· Hvor mange gange om året vil
I gerne i teatret med jeres klasse? Hvor mange gange om året kan I gå i teatret
med jeres klasse?
· Hvordan/hvornår på året
planlægger I skoleårets teaterture? Skal I "spørge nogen om
lov"/kunne retfærdiggøre det i forhold til læreplaner?