De nyeste tal fra teatrene viser, at der er et alarmerende
fald i billetsalget til skoler, gymnasier og daginstitutioner.
Annonce:
Billetsalget er,
ifølge de nyeste tal, 33 % under niveauet i skoleåret 2018-19, som er det
sidste år før corona-nedlukninger og -restriktioner.
Når teatrene spørger ind til forhindringerne på skolerne for
at komme i teatret, så er svaret langt oftere manglende overskud til at
planlægge ture frem i tiden, end det er økonomi.
Nogle kommuner tilbyder gratis
teaterture til de kommunale daginstitutioner og folkeskoler og nogle teatre søger
fondsstøtte for at kunne invitere skoleklasser gratis i teatret, men selv
gratis tilbud bliver ikke brugt fuldt ud.
Lærere og pædagoger skal ikke tage børn og unge med i
teatret for teatrenes skyld. Teateroplevelsen kan handle om mange ting og
sættes i relation til mange fagligheder.
Essensen i teateroplevelsen er dog
altid den levende oplevelse – at mennesker af kød og blod står over for dig og er
”ægte”.
Forestillingen er selvfølgelig iscenesat og konflikter og dilemmaer er
sat på spidsen, men skuespillets kunst er jo netop, at oplevelsen er ægte og
nærværende.
Jeg var selv i teatret med mine børn for nylig, hvor Kim Larsens
sang ”Køb bananer” blev iscenesat med Daddy der sang og Drengen, der stod ved
siden af og kommenterede.
Annonce:
Sangen handler om Onkel Stage, Daddy og Drengen, der alle
ender med at sælge bananer for ” … i skolen der gik det skidt, han ku' ikke
sidde stille og lærte for lidt, han havde kviksølv i numsen som sin Daddy og
salig Onkel Stage”.
I forestillingen kommenterer Drengen på sangen ved bare
at sige ”ADHD”.
Pludselig blev det en sang til dem, som ellers aldrig får en
sang og dermed også en måde at blive set og anerkendt på, som den man er.
Og
sådan kan det tit gå på teatret, om det så er en småbørnsforestilling om at
blive væk og blive fundet, eller om det er en teenageforestilling om at have lyst
til at kysse en af samme køn.
Annonce:
Teatret er en prisme, der nogle gange rammer alle
i publikum og nogle gange betyder noget særligt for den enkelte.
Det er ikke dyrt
Langt de fleste teatre har forpligtelser til at række ud mod
skoler og daginstitutioner f.eks. med stærkt reducerede billetpriser til børn
og unge i grupper.
Mange teatre gør også et stort arbejde for at tilbyde
skolematerialer eller workshops.
Annonce:
Efter corona oplever teatrene, at de har mistet
en del af kontakten til skolerne, fordi gode relationer naturligvis kræver den
løbende, personlige kontakt, som tidligere var en del af både teatrenes og
lærernes arbejde.
Teatrene får offentlig støtte til at nedbringe billetpriser,
når forestillingen er på teatret. Det er også en mulighed at købe en hel
forestilling til opførelse på skolen eller på biblioteket.
Når man gør det, så
kan både folkeskoler og privatskoler få refunderet 50 % af forestillingens pris
fra den statslige refusionsordning. Det samme gælder daginstitutioner og
gymnasier.
Dermed er teateroplevelser naturligvis ikke gratis, men der
ligger et klækkeligt tilskud fra offentlige midler for at sikre, at alle børn
og unge uanset social baggrund får muligheden for at opleve teater.
Ture er trivsel
Oplevelsen af at genkende sig selv i karakterer eller
situationer på scenen er vigtig for både børn og voksne, fordi det netop er en
anerkendelse og genkendelse af den enkeltes livssituation.
Men turen og den
fælles oplevelse skal heller ikke undervurderes. Trivsel er også at have fælles
oplevelser og fælles minder.
Måske er teaterturens højdepunkt, at lille Sigurd
faldt ned af stolen af grin, eller at klassen måtte løbe efter bussen.
Det er
alt sammen en del af den fælles oplevelse og af klassens fælles
historiefortælling – og det er dér trivslen opstår.