Debat: Er du medlem af en faglig forening? Er din skole?
Rigtig mange lærere er ikke (længere) medlem af en faglig forening. Er behovet for faglige foreninger ved at forsvinde? Har de haft deres tid?
Mit klare svar er: Nej!
De faglige foreninger spiller en temmelig
afgørende rolle i vores fælles skole. Fagene er vigtige og vægtige byggesten i
vores måde at holde skole på og i de faglige foreninger arbejder lærere
frivilligt og engageret på at udvikle og styrke skolen og skolens fag - det
sker bl.a. gennem kursusvirksomhed, udgivelse af faglige magasiner mm.
Foreningerne igangsætter og deltager også
aktivt i offentlige debatter om fag og skole og er derfor bl.a. medvirkende til
at kvalificere debatterne om skolen. Det er temmelig vigtigt!
Derudover deltager foreningerne ofte i bl.a.
ministerielt udvalgsarbejde, der vedrører fagene - det gælder, når der skal
udarbejdes nye rammer og indhold for fagene. Dermed gør foreningerne deres
(lærernes) indflydelse gældende ved faktisk at sidde med om bordet i
skolepolitiske sammenhænge og dermed sikre, at lærerne og deres fag og erfaring
med fagene i praksis høres.
Alligevel lider alle faglige foreninger under
mangel på medlemmer. Tidligere var det comme il faut, at man var medlem af
minimum en faglig forening og ofte to - men hvorfor er det endt her, hvor alle
de faglige foreninger gennem flere år har oplevet medlemstilbagegang?
Det er der flere (også gode) grunde til.
I løbet af de sidste 30 år er skolen og herunder også lærernes arbejdstid
blevet mere og mere reguleret og ovenfra styret. Der har gennem de år fra
politisk hold været et massivt ønske om i højere grad at kunne kontrollere
skolen. Gennem årene opstod tilsyneladende en forståelse af, at jo mere kontrol
og jo mere detailstyring, der var med skolen, des bedre ville den blive.
Men
med den seneste skolereform og regulering af lærernes arbejdstid som
kulminationen på kontrolmanien, tog det alligevel overhånd. Reformen var mildt
sagt et fejlskud af dimensioner. Og lærerstanden blev i samme ombæring
fuldstændig kørt over. Det har de fleste heldigvis sandet, og det lader til, at
vi er på vej i en anden og bedre retning nu.
Der er dog temmelig meget
reparationsarbejde foran os - både ift. at
frisætte skolerne, genoplive en fri og engageret pædagogisk og faglig debat om
skolen og ift. at genrejse lærernes anseelse og
give dem en stemme, som faktisk høres.
For i takt med, at kontrollen med skole,
fag og lærere øgedes, gav mange lærere langsomt slip på en del af deres
engagement. Lysten til at give lidt ekstra forsvandt faktisk for mange. En del
holdt helt op med at være lærere, mens andre forsøgte at fastholde glæden og
det helt nødvendige engagement i lærerarbejdet. Og undervejs i denne proces -
der immervæk har varet i mange år - mistede de faglige foreninger en hel del
medlemmer.
Hvorfor være medlem af en faglig forening, når man fra politisk hold
gang på gang signalerede, at lærerne ikke gjorde det godt nok? Hvorfor betale
penge af egen lomme, når ens arbejde ikke blev værdsat? Og hvornår skal man
egentlig læse det faglige magasin, deltage i kurser osv.,
når der ikke gives tid og penge til den slags?
Spørgsmålene er helt forståelige. Ikke desto mindre er det afgørende, at
vi som lærere holder fast i vores faglige foreninger, for de er vores faglige
stemme. Desuden er det helt oplagt, at de faglige foreninger er med i reparationsarbejdet
og “genrejsningen” af folkeskolen.
De faglige foreninger er nemlig faglig stolthed og fagligt engagement. De
beskæftiger sig ikke som hovedforeningen (DLF) med overenskomst og
arbejdsvilkår, men netop med fagene, med undervisning af eleverne i de fag, som
er en grundsten i vores skole. Derfor bør lærerne være medlem af en faglig
forening! Skolerne som minimum.
Det bør være både et ønske fra politikere,
forvaltninger, skoleledelser og lærerne selv, at lærere (eller skolerne) er
medlemmer og dermed en del af en vigtig styrkelse og udvikling af fagene og
skolen. Det skaber nemlig både engagement, udvikling og arbejdsglæde - og
dermed en bedre skole.
Og mon ikke også, at både arbejdsglæde og fagligt engagement er en vigtig
ingrediens, når flere dygtige folk skal opleve sig tiltrukket af at være lærere
i fremtidens skole? Det tror jeg.