Anmeldelse
Håndbog i projektarbejde
Projektopgaven og den skriftlige rapport
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lad mig sige det med det samme. Dette er et svært materiale at forholde sig til for en udpræget analytiker. Mit første indtryk var, at materialet var landet hos mig ved en fejltagelse. Lærerbogen angav godt nok, at det var en bog om projektarbejde, men den bruger meget papir på lidt information. 13 sider bilag til tre gode spil, som også kan inspirere til egenproduktion af spil med andre formål, er i orden, og ni sider med overhead-forlæg i kæmpebogstaver er også okay, men når det er ud af en bog på 39 sider, får læreren ikke meget nyt at tygge på.
Elevbogen, der kaldes Rammebogen i lærerbogen, men hedder "Skriftlig rapport eller stræberkræs", troede jeg først var en rodet tredjeklassebog: Store bogstaver, lav lix, sjove tegninger og usikker systematik. Men så opdagede jeg, at den er udarbejdet, så både analytiske og holistiske elever kan få glæde af den: De første skal bare læse alle højresiderne og de sidste venstresiderne; det står der bare ikke noget om. Ellers er det en god indføring i projektformens arbejdsform, slået fast med syvtommersøm: Problemformulering, arbejde, produkt og fremlæggelse. De faglige mål (side 4) er fine og fyldestgørende, men rækkefølgen holder ikke bagefter, og teksten gør det svært at skelne mellem emne, produkt og rapport (side 15-18).
Der er ikke ét ord om evaluering. Men det er nok igen mine analytiske tendenser, der tager over. Bøgerne er nok i orden, men jeg blev irriteret undervejs.