Anmeldelse

Projektkompetence

Projektkompetence

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange lærere, der har læst pædagogisk litteratur om projektarbejde og problembaseret læring. Knud Illeris' og Hans Jørgen Kristensen er de pædagogiske klassikere her! Alle disse lærere vil med fordel kunne læse "Projektkompetence".

Læreres læsning af bogen kan skabe viden på to niveauer, både viden om projektarbejde, der kan omsættes og anvendes i deres daglige undervisning, og viden om projektkompetencer på arbejdsmarkedet, der kan anvendes som argumentation for brugen af den pædagogiske arbejdsform i folkeskolen.

Lærere er projektledere i denne bogs univers! Netop denne funktion i projektgruppers liv beskrives grundigt, og der gives mange gode "værktøjer" - skemaer - lærere vil kunne lade sig inspirere af og med fordel kunne anvende som grundlag for deres undervisning. Netop det at lede projekter og at se sig som leder er ikke det, der er tydeligst beskrevet i den pædagogiske litteratur.

Også projektgruppens "indre liv" beskrives med mange gode eksempler. Her anvendes Belbins model over gruppefunktioner, som mange lærere vil kende, men igen i en ny spændende kontekst. Af nyere teorier kan fremhæves bogens anvendelse af Honneths teorier om anerkendelse. Honneth er en af de nyere teoretikere, der anvendes i læreruddannelsen, sikkert fordi hans begreb næsten på forhånd virker indbydende! Vi vil alle gerne både anerkendes og anerkende.

Bogen er let læselig og vil være inspirerende for lærere, der vil opleve kendt stof set gennem en ny anderledes optik. For lærere, der arbejder i team, vil bogen kunne give inspiration til de indre linjer, og beskrivelsen af rollen som projektleder vil også være givende.